سال جهش تولید با مشارکت مردم
امروز جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ ۱۸:۲۸

اخبار

برگزاری همایش توانمند سازی بانوان شاغل در صنعت نفت شمال شرق با موضوع «تغذیه و سرطان های شایع» + تصاویر

همایش توانمند سازی بانوان شاغل در صنعت نفت شمال شرق با موضوع «تغذیه و سرطان های شایع» در مشهد برگزار شد.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بهداشت و درمان صنعت نفت شمال شرق، در این همایش که افزون بر 50 نفر از بانوان شاغل در صنعت نفت حضور داشتند مطالب آموزشی به صورت تئوری و کارگاهی آموزش داده شد.
همایش بانوان  5

 پروانه رضازاده کارشناس مامایی بهداشت و درمان صنعت نفت شمال شرق هدف از برگزاری این همایش را آشنایی بانوان با انواع سرطان های شایع زنان و شناسایی به موقع عنوان کرد و گفت: آمار مبتلایان به سرطان روز به روز رو به افزایش است و سرطان پستان جز شایع ترین سرطان ها است و از هر 10 زن یک نفر را مبتلا می سازد و در اغلب کشورها به عنوان خطرناک ترین بیماری شایع در بین زنان شناخته شده است.  

وی افزود: تنها روش مطمئن برای کشف زود رس سرطان پستان معاینه مرتب ماهانه توسط خود زنان است. با شناسایی به موقع این سرطان و درمان سریع آن علاوه بر کاهش هزینه های درمان می توان عوارض روحی و روانی مانند افسردگی و اضطراب و آینده نامعلوم که گریبان گیر خانواده مبتلایان است را نیز کاهش داد.
این مدرس با بیان اینکه در این همایش مطالبی درباره سرطان های شایع زنان برای آگاهی بانوان شاغل صنعت نفت عنوان شد، خاطر نشان کرد: خود آزمایی پستان، تکنیک های اصلاحی کاربا کامپیوتر  و ورزش های  مربوط به تقویت عضلات کف لگن برای جلوگیری از عوارضی مانند سیستوسل، رکتوسل، هموروئید  و و واریس در این همایش آموزش داده شد.

همایش بانوان  2

ناهید هاشمی مشاورتغذیه بهداشت و درمان صنعت نفت شمال شرق نیز در این همایش با بیان اهمیت توجه به پوکی استخوان در بانوان اظهار داشت: پو کی استخوان شایع ترین بیماری متابولیت استخوان است کاهش توده استخوانی و از دست رفتن کیفیت ریز ساختار استخوان در این بیماری، منجر به افزایش خاصیت شکنندگی می شود. 
وی گفت: سن 50سال به بالا، دوران بعد  از یائسگی، رژیم غذایی با کلسیم پایین، پرکاری تیروئید، زندگی بی تحرک، برخی داروها مانند پردنیزولون و سابقه خانوادگی بیماری پوکی استخوان از عوامل ابتلا به پوکی استخوان است. 
این کارشناس تغذیه خاطر نشان کرد: اطمینان از دریافت کافی کلسیم، ویتامین دی و فعالیت بدنی مناسب مهمترین مواردی هستند که تیم پزشک خانواده در پیشگیری و درمان پوکی استخوان باید در افراد تحت پوشش خود مد نظر قرار دهد.
هاشمی به نقش مهم تغذیه در پوکی استخوان تاکید کرد و گفت: زنان پیش از یائسگی تا سن 50سالگی به 1000 میلی گرم، 51 تا 70 سال 1200 میلی گرم و 71سال و بالاتر به 1200میلی گرم کلسیم برای پیشگیری از پوکی استخوان نیاز دارند.
وی با بیان اینکه باید از مصرف مقادیر زیاد کافئین ( بیش از 4 فنجان قهوه) در روز اجتناب کرد، افزود: یک لیوان شیر 325 میلی گرم، یک لیوان ماست 300 میلی گرم، یک لیوان دوغ 125 میلی گرم، یک قوطی کبریت پنیر 110 میلی گرم، یک لیوان بستنی 180 میلی گرم، 2قاشق غذاخوری کشک 145 میلی گرم، نصف لیوان اسفناج پخته 125 میلی گرم، 90 گرم کنسرو ساردین با استخوان 380 میلی گرم، 90 گرم سالمون با استخوان 175 میلی گرم و 6 عدد انجیر خشک متوسط 125 میلی گرم کلسیم دارند.
این کارشناس همچنین با بیان مطالبی  درباره دوران یائسگی یکی از عوارض این دوران را افزایش وزن عنوان کرد. و با برگزاری کارگاه تنظیم کالری به چگونگی دستیابی به کالری مورد نیاز با هدف مدیریت وزن پرداخت. 
در این همایش میزان دانش و آگاهی تغذیه ای  شرکت کنندگان از طریق پیش و پس آزمون بررسی شد.

همایش بانوان  1

 

همایش بانوان  6

همایش بانوان  3

همایش بانوان  4

همایش بانوان  8

همایش بانوان  7

 

۱۱ اَمرداد ۱۳۹۷ ۱۲:۱۱
تعداد بازدید : ۱,۰۰۲
کد خبر : ۳,۵۱۲