سال جهش تولید با مشارکت مردم
امروز شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ ۰۲:۵۸

اخبار

کلاس آموزشی نحوه تعامل والدین با نوجوانان ویژه کارکنان صنعت نفت مشهد برگزار شد

کلاس آموزشی نحوه تعامل والدین با فرزندان در سنین رشد (13 الی 18 سال) ویژه کارکنان صنعت نفت مشهد برگزار شد.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بهداشت و درمان صنعت نفت شمال شرق، مرتضی علیزاده کارشناس ارشد روانشناسی این مرکز در ابتدا به فرزند پروری بر اساس آموزه های دینی اشاره کرد و گفت: بر اساس احادیث تربیت فرزندان به سه دوره تقسیم می شود که هفت سال اول زندگی دوره سیادت و آقایی، هفت سال دوم زندگی دوره تادیب و آموزش و هفت سال سوم زندگی دوره وزارت یا مشاور است.

والدین1

وی انواع روش های فرزند پروری را «مستبدانه»، «آسانگیر» و«مقتدرانه» برشمرد و اظهار داشت: در روش مستبدانه رفتار والدین از نظر پذیرش و روابط نزدیک پایین، از نظر کنترل اجباری بالا و از نظر استقلال دادن پایین است.
این مدرس دانشگاه افزود: در روش آسانگیر والدین مهرورز و پذیرا هستند ولی متوقع نیستند. کنترل کمی بر رفتار فرزندان خود اعمال می کنند و به آنها اجازه می دهند در هر سنی که باشند خودشان تصمیم گیری کنند، حتی اگر هنوز قادر به انجام این کار نباشند. فرزندان این گونه خانواده ها تکانشی، نافرمان و بیش از حد پرتوقع هستند.
به گفته وی در روش مقتدرانه والدین کنترل قاطع و معقول و سازگارانه ای بر رفتار فرزند خود دارند و پذیرش و روابط نزدیک با آنان برقرار می کنند و  استقلال مناسبی به فرزند خود می دهند.

علیزاده خاطر نشان کرد: برای اینکه بتوانیم با نوجوانمان ارتباط خوبی برقرار کنیم لازم است که در زندگی و فعالیت های فرزندانمان شرکت داشته باشیم، روزانه دست کم 15 دقیقه به کاری که او خواسته بپردازیم. هفته ای یک بار فعالیتی را با فرزندمان ترتیب دهیم و از فعالیت های او حمایت کنیم.

وی افزود: همواره رفتار خوب را با واکنش فوری پاسخ دهیم. هنگام صرف غذا از فرصت استفاده کرده و به تبادل خبرهای روزمره با خانواده بپردازیم. و خیلی ضروری است که مراقب زمان های پر استرس در زندگی فرزندمان باشیم.
این مشاور اظهار داشت: برنامه ریزی جلسات خانوادگی می تواند کمک بسیار خوبی در ایجاد تعامل با فرزندمان داشته باشد. به شرط آن که این جلسات زمان مشخص و محدود، مکان مناسب، محتوای معلوم، توافق بر قوانین، تقسیم کار و فعالیت لذت بخش پس از آن داشته باشد.
وی توصیه کرد: داشتن قوانین مشخص در زندگی روزمره امری مطلوب است اما ضروری است این قوانین کم، عادلانه، آسان در اطاعت کردن و پیگیری باشد.
علیزاده پیرامون کنار آمدن با هیجانات نوجوانان عنوان کرد: وقتی نوجوان آشفته است می توانید کارتان را کنار گذاشته و به او گوش داده و سکوت اختیار کنید و در صورت لزوم سوال و آنچه را که گفته اند، تکرار کنید. احساسات او را به رسمیت بشناسید و از او بپرسید آیا به کمک احتیاج دارد یا نه و اگر آرام شد، او را به سوی حل مساله هدایت کنید درغیر این صورت برای آرام شدن به وی زمان دهید.

والدین2


۱۳ شهریور ۱۳۹۷ ۱۰:۵۸
تعداد بازدید : ۹۷۵
کد خبر : ۳,۶۴۹