سال جهش تولید با مشارکت مردم
امروز جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ ۱۳:۵۹

اخبار

​اورژانس « قلب تپنده» هر مرکز درمانی است

اورژانس « قلب تپنده» هر مرکز درمانی و فضایی مالامال از عشق ورزی به انسان ها است؛ آن گاه که ضربان قلب کارکنان آن برای یک دم و بازدم حیات به شدت می تپد و ثانیه ها را برای زنده ماندن و زندگی به غنیمت می گیرند.

اورژانس درمانگاه شبانه روزی صنعت نفت مشهد، که از ابتدای تاسیس این مرکز درمانی در سال 1369 شروع به فعالیت کرده، همواره بازویی پرتوان و پویا به خصوص در شرایط بحرانی برای شمال شرق بوده است. 

کارکنان اورژانس طی 28 سال فعالیت این بخش با دقت نظر و سرعت عمل بارها انسان هایی را از مرگ نجات داده اند و سعی کرده اند وظیفه خطیر خود را به بهترین نحو به انجام برسانند.

 

وفادار

محمدرضا وفادار مسوول اورژانس بهداشت و درمان صنعت نفت شمال شرق درباره امکانات این بخش به خبرنگار ما می گوید: بخش اورژانس در طبقه همکف ساختمان جدید درمانگاه به مساحت تقریبی 330 متر مربع قرار گرفته است که دارای واحد تریاژ، اتاق سی پی آر، اتاق تزریقات، اتاق عمل سرپایی، اتاق پزشک کشیک، بخش بستری بیماران زیر 6 ساعت شامل 10 تخت بستری، اتاق ECG، ایستگاه پرستاری و سرپرستاری و سرویس بهداشتی است.
وی درباره خدماتی که در این بخش ارائه می شود، اظهار می دارد: تزریقات، سرم تراپی، بستری موقت، مانیتورینگ بیماران،  احیای قلبی ریوی،  پانسمان، ، سونداژ، بخیه، گچ گیری، باز کردن گچ، آتل بندی دست و پا، نوارقلب، اکسیژن تراپی، کنترل علائم حیاتی، شستشوی گوش، حمل بیمار با آمبولانس، پالس اکسیمتری، کنترل قند خون با گلوکومتر، FNA وتزریق داخل مفصل توسط پزشک، بخورمرطوب  ونبولایزر، تامپون بینی و خارج کردن بخیه خدماتی است که به بیماران شرکتی، بازنشسته و آزاد ارائه می شود.
به گفته این مقام مسوول بخش اورژانس به اتاق سی پی آر، ترایلی اورژانس، استوک دارویی، اکسیژن سانترال و پرتابل مانیتورینگ پیشرفته قلبی و تنفسی، پالس اکسیمتری، فشارسنج  ، نبولایزر، ساکشن ، الکترو شوک ،تخت سی پی آر، دستگاه نوار قلب، وسایل ستور، درناژ، گچ گیری، تامپون ،سونداژ مثانه ، پانسمان زخم و سوختگی و آتل بندی و برانکارد انتقال بیمار با آمبولانس کلاس C وB  مجهز است.
وی می افزاید: عمده فعالیت اورژانس در دو بخش مراجعان سرپایی و بستری است. بیش از 40 پزشک عمومی و متخصص در این درمانگاه شاغل به کار هستند که بعضا بیماران سرپایی یا بستری را به بخش اورژانس ارجاع می دهند. 
وفادار می گوید: در قسمت سرپایی بیماران یک قسمت تریاژ، اتاق سی پی آر، تزریقات خانم و آقا و یک اتاق عمل سرپایی داریم که عمده فعالیت ما (حدود 70 درصد) در این بخش انجام می شود و بیش از 30 درصد کار در بخش بستری شامل سرم تراپی و بستری موقت بیماران بدحال صورت می گیرد.
وی خاطر نشان می کند: در تمام شیفت های فعالیت شبانه روزی؛ مسوول فنی در بخش اورژانس حضور دارد که پزشکان یا متخصصان مختلف هستند. 
وفادار آمار مراجعین به بخش اورژانس از ابتدای سال تا کنون را حدود2 هزار نفر برشمرده و خاطر نشان می کند: این میزان در مقایسه با مدت مشابه سال قبل حدود 5 درصد افزایش داشته است.
مسوول اورژانس بهداشت و درمان صنعت نفت شمال شرق درباره سختی های کار در این بخش اظهار می دارد: ارتباط با بیماران عفونی و مسری مخصوصا آنفولانزاها، ازدحام بیماران در زمان های خاص و توقعات بالای بیماران سختی هایی است که با آن رو به رو هستیم اما همواره  سعی می کنیم با بهترین برخورد و رعایت تکریم ارباب رجوع با بیماران برخورد کنیم. و نتیجه آن نیز افزایش رضایت مندی مراجعان در سالهای اخیر بوده است.

گفت و گو: منور میرشجاعان

 
۲۶ شهریور ۱۳۹۷ ۱۰:۲۵
تعداد بازدید : ۱,۸۰۲
کد خبر : ۳,۶۹۱