سال جهش تولید با مشارکت مردم
امروز جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ ۰۰:۲۲
 

اخبار

اهمیت به سلامت روان در دستور بهداشت و درمان صنعت نفت

همه ساله با توجه به نزدیک شدن ۱۰ اکتبر- روز جهانی سلامت روان-، از سوی سازمان بهداشت جهانی، شعاری جهانی متناسب با مشکلات روز دنیا، به همین مناسب نامگذاری می‌شود که امسال نیز به مناسبت ۱۰ اکتبر- روز جهانی سلامت روان- شعار جهانی« جوانان و سلامت روان درجهان در حال تغییر» نامگذاری شده است.سازمان بهداشت و درمان صنعت نفت با توجه به اهمیت به سلامت روانی افراد،انگزدایی از بیماران اعصاب و روان، قابل درمان بودن بیماری های حوزه اعصاب و روان، واهمیت پیشگیری در ابتلای افراد به این بیماری ها به برگزاری برنامه های مختلف در این هفته می پردازد.

دکتر عزت میراب زاده رییس بخش اعصاب و روان بیمارستان فوق تخصصی صنعت نفت تهران،بهداشت روان را یکی از ارکان سلامت عمومی عنوان کرد و گفت :  دانشی که به افراد  کمک می کند تا با انجام روش هایی صحیح، از لحاظ روانی و عاطفی بتوانند با محیط خود  سازگار شوند و راه حل  مناسب برای حل مشکلاتشان انتخاب کنند.

وی افزود : با توجه به  آمار جهانی، 25 درصد مردم جهان دچار یکی از اختلالات روانی هستند،این درحالی است که وابستگی به سو مصرف مواد مخدر و  الکل، در این آمار درنظر گرفته نشده و همچنین 28 درصد از کارافتادگی وناتوانی  ها از جمله  ناتوانی تحصیلی و شغلی و خانوادگی افراد مربوط به بیماری های روانی است ،بدین ترتیب اختلالات روانی بارسنگینی بر دوش خانواده واجتماع تحمیل می کند.

رییس بخش اعصاب و روان بیمارستان فوق تخصصی صنعت نفت تهران، با اشاره به نام گذاری موضوع امسال گفت : جوانی مصادف با پایان دوره  دبیرستان و ورود به بازارکارو یا تحصیل دانشگاهی است،این زمان برای بسیاری ازجوانان هیجان انگیز وگاهی همراه با استرس می باشد و اگر مدیریت مناسبی نشود ممکن است منجر به اختلالات روانی شود.

وی بیان داشت :   برای بهداشت روانی نیز همچون دیگر بیماری ها سه سطح در نظرگرفته می شود، پیشگیری  سطح اول عبارت است  از کلیه  اقداماتی که  منجر به جلوگیری از بروز اختلال می شود و هدف اصلی آن  مقاوم  کردن افراد جامعه از طریق کنترل ناهنجاری های وراثت، محیطی و خانوادگی است، پیشگیری سطح دوم، مرحله ای است که هدف جلوگیری از عوارض اختلالات روانی با تشخیص به موقع ودرمان مناسب می باشد و در پیشگیری سوم، هدف جلوگیری از عوارض اختلالات مزمن و کاهش و ناتوانی های فردی،خانوادگی واجتماعی می باشد.

 رییس بخش اعصاب و روان بیمارستان فوق تخصصی صنعت نفت تهران،  با تاکید بر ارائه خدمات در سه سطح بیمارستان گفت : تمرکز اصلی با توجه به امکانات براجرای درمان بیماری ها در سطح دوم پیشگیری است که بیشترین تعداد مراجعین نیزدراین گروه هم قرار دارند،مهمترین اقداماتی که برای  پیشگیری از بیماری های اعصاب و روان صورت می گیرد این است که به افراد آگاهی داده می شود که افرادی که دارای زمینه بیماری را در خانواده و نزدیکان  دارند، استعداد ابتلا به بیماری را دارند. همچنین تعدادی از بیماری ها  زمینه مشترک برای  بیماری دارند.

 وی تصریح کرد : همچنین مشاوره های ژنتیک، بارداری ، دوره بارداری و علایم  شروع کننده  برای پیشگیری از بیماری ها از دیگر اقداماتی است در بخش اعصاب و روان بیمارستان صنعت نفت  نفت انجام می شود.

 دکتر میراب زاده به حضور  5 روانپزشک  در بیمارستان و 2 روانپزشک در درمانگاه اظهار کرد:  اقدام مثبت مدیریت بهداشت  و درمان نفت تهران در خصوص انتقال بخش اعصاب و روان به بیمارستان مرکزی نفت تهران  در چند سال  گذشته، در جهت  انگ زدایی از بیماران اعصاب و روان  و تقویت  این باور که بیماران روانی  نیز مانند  بیماری های جسمی قابل درمان هستند ، موثر بوده است.

  اولویت کمیته سلامت روان اهمیت  و پیشگیری است

میثم سعیدیان دبیر کمیته سلامت روان سازمان بهداشت و درمان صنعت نفت با اشاره به تعریف سلامت توسط سازمان بهداشت جهانی (WHO  (گفت : سازمان بهداشت جهانی در اساسنامه خود سلامت را حالت رفاه کامل جسمانی ، روانی و اجتماعی عنوان میکند.نه صرفا فقدان بیماری .در همین راستا سازمان بهداشت و درمان صنعت نفت به عنوان متولی سلامت کارکنان این صنعت ، از سالها پیش این ضرورت را حس کرده و با توجه به نوع و سختی کار کارکنان و نیز شرایط  خانواده های تحت پوشش خود ، هر دو بعد سلامت جسمی و سلامت روان آنان را در اولویت خود قرار داده است.

وی افزود : خوشبختانه سازمان بهداشت و درمان صنعت نفت در کنار ارائه خدمات طبی در حوزه سلامت روانی- اجتماعی ، سابقه طولانی دارد و توانسته با توجه به رسالت و چشم انداز در این حوزه گام های موثری بردارد .

دبیر کمیته سلامت روان سازمان بهداشت و درمان صنعت نفت اظهار داشت: خدمات سلامت در سازمان  زنجیره وار می باشد و  خدمات سلامت روان که توسط روانپزشکان و روانشناسان ارائه می گردد،حلقه ایی از این زنجیره می باشد.

میثم سعیدیان تصریح کرد : 35 کلینیک و  مرکز مشاوره سلامت روان در تمامی مناطق تحت پوشش سازمان ، خدمات پیشگیرانه در حوزه سلامت روان با توجه به سند چشم انداز و برنامه راهبردی سازمان بهداشت و درمان صنعت نفت ارائه می دهند .

دبیر کمیته سلامت روان سازمان بهداشت و درمان صنعت نفت افزود: در سال های اخیر میزان آگاهی مردم در مورد بهداشت روان  افزایش یافته است ولی کافی نیست،باید فضایی ایجاد شود تا مردم به این باور برسند که برای تامین سلامت روان خود باید به راحتی به روانپزشک و روانشناس مراجعه کنند و بنا به توصیه سازمان بهداشت جهانی ضروری است کلینیک های مشاوره و سلامت روان در کنار دیگر کلینیک های درمانی قرار گیرد.

میثم سعیدیان با اشاره به  دهم اکتبر "روز جهــــــانی بهـــــــداشت روان " ابراز داشت : از سوی فدراسیون جهانی بهداشت روان  (WFMH)   این روز بعنوان
"روز جهــــــانی‌بهـــــــداشت روان " نام گذاری شده و هر سال، یک شعار خاص انتخاب می شود و عمده ترین هدف ارتقاء و افزایش آگاهی و تغییر و اصلاح نگرش مردم نسبت به مسائل بهداشت روان است .

وی خاطر نشان کرد : امیدوارم برگزاری هفته سلامت روان فرصتی برای شناخت ابعاد اجتماعی آن باشد.


جهت مشاهده پمفلت های آموزشی حوزه سلامت روان کلیک نمایید.

سلامت روان
۱۸ مهر ۱۳۹۷ ۱۰:۵۵
تعداد بازدید : ۳,۲۸۴
کد خبر : ۳,۸۱۳