سال جهش تولید با مشارکت مردم
امروز شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ ۰۰:۱۶

اخبار

رستوران دوستدار سلامت گامی مهم در حفط و ارتقای سلامت کارکنان صنعت نفت

آمارها نشان می دهد بیشترین میزان مرگ و میر در سال 2010 به واسطه عوامل خطر مربوط به تغذیه رخ داده است. و ایران در مقایسه با متوسط جهانی در زمینه عوامل خطر تغذیه ای و کمبود یا نبود فعالیت فیزیکی از وضعیت نامساعدتری برخوردار است.
در سازمان بهداشت و درمان صنعت نفت نیز تفسیر تحلیلی نتایج معاینات دوره ای واحد سلامت کار و پزشک خانواده زنگ خطر شیوع 70 درصدی کبد چرب و... را به صدا در آورد. و سازمان بهداشت و درمان صنعت نفت با توجه به دغدغه اصلی خود که حفظ و ارتقای سلامت کارکنان صنعت نفت است، با صرف صدها ساعت همفکری، تحقیق و بررسی اهتمام زیادی را بر روی تدوین «سند جامع بهبود تغذیه شاغلین وزارت نفت» به عمل آورد.
نتیجه این جلسات تفاهم نامه بهبود وضعیت تغذیه ای کارکنان با اجرای آیین نامه رستوران دوستدار سلامت صنعت نفت بین وزارت بهداشت و سازمان بود. 
ناهید هاشمی عضو تیم تدوین «سند جامع بهبود تغذیه شاغلین وزارت نفت» درباره اهداف اصلی سند به خبرنگار ما می گوید: کاهش 25 درصدی خطرمرگ های زود رس ناشی از بیماری های غیر واگیر، کاهش 20 درصدی میزان تحرک بدنی ناکافی، کاهش 30 درصدی میزان مصرف نمک، کاهش 30 درصدی شیوع پرفشاری خون، کاهش اسیدهای چرب ترانس (صفر تا یک درصد) در روغن های خوراکی و محصولات غذایی در رستوران های شرکت های اصلی صنعت نفت از جمله اهداف اصلی این سند است.

ناهید هاشمی 2

کارشناس تغذیه بهداشت و درمان صنعت نفت شمال شرق جلوگیری از افزایش بیشتر ابتلا به چاقی و دیابت جمعیت تحت پوشش را یکی دیگر از اهداف عنوان کرده و می افزاید: این سند همچنین به دنبال دسترسی صد در صد جمعیت به مشاوره تغذیه ای لازم برای پیشگیری از بیماری های قلبی- عروقی، حملات عروق مغزی، دیابت، اختلالات چربی خون، اضافه وزن و چاقی است.
وی با بیان اینکه علاوه بر اهداف اصلی این سند، اهداف اختصاصی نیز مد نظر برنامه ریزان بوده است، اظهار می دارد: این سند افزایش سطح آگاهی نگرش و عملکرد کارکنان، کاهش متوسط شاخص توده بدنی در کارکنان مبتلا به اضافه وزن و چاقی، بهبود سطح چربیهای خون در کارکنان مبتلا به اختلالات چربی خون، بهبود سطح قند خون در کارکنان مبتلا به دیابت و بهبود فشار خون در بیماران مبتلا به پرفشاری خون را دنبال می کند.
هاشمی می گوید: به طور کل می توان گفت که این سند ارتقای وضعیت تغذیه کارکنان به منظور پیشگیری و کنترل عوامل خطرساز بیماری های غیرواگیر در سطح شرکت های تابعه وزات نفت را مد نظر دارد.
وی خاطر نشان می کند: سعی بر آن شد در تدوین سند، در حد توان و امکان تمامی استانداردها در راستای ارتقای وضعیت تغذیه شاغلین در نظر گرفته شود تا در صورت وجود پتانسیل های اجرایی در رستوران شرکت ها شاهد اصلاح معنی دار الگوی غذایی شاغلین باشیم و بتوانیم الگویی برای بهبود تغذیه شاغلین در سایر وارتخانه ها ارایه دهیم.
این کارشناس تغذیه با بیان اینکه در فرآیند تدوین سند مطالعه ده ها رفرنس و گاید لاین تغذیه ای جدید و بازدید از رستوران شرکت ها در مناطق عملیاتی انجام شده است، عنوان می کند: تلاش ما بر این بوده است که از تجارب موفق در زمینه تغذیه شاغلین مانند طرح بشقاب غذایی سالم و نوشیدنی سلامت در پالایشگاه گاز شهید هاشمی نژاد خانگیران سرخس به عنوان الگویی موفق بهره ببریم.

بشقاب

وی  درباره ویژگی های رستوران دوستدار سلامت، اظهار می دارد: بازنگری و تعدیل کالری منوهای غذایی برای ارتقای سطح سلامت کارکنان، به کارگیری روش های پخت سالمتر غذا، ارایه غذای رژیمی به مبتلایان به چاقی و سایر بیماری های مزمن غیر واگیر مرتبط با تغذیه نامناسب، تشویق شاغلین به انتخاب غذای سلام از طریق سیستم رزرو هوشمند از مهم ترین ویژگی این رستوان است. 
هاشمی می افزاید: افزایش دسترسی کارکنان به غذای سالمتر، توانمندسازی عموم شاغلین و کارکنان رستوران در زمینه مفاهیم تغذیه سالم و روش های پخت سالمتر غذا، رتبه بندی رستوران های صنعت نفت در سطوح سازمانی، ملی و منطقه ای از نظر ترویج تغذیه سالم، ارتقای مراقبتهای بهداشتی و بهبود الگوهای تغذیه ای کارکنان و افزایش مشارکت جامعه محلی در زمینه ترویج غذای سالم اهدافی است که مسوولان  از راه اندازی رستوران های دوستدار سلامت مد نظر دارند
خبرنگار: منور میرشجاعان
 
۲۱ آبان ۱۳۹۷ ۲۳:۲۸
تعداد بازدید : ۱,۷۳۴
کد خبر : ۳,۹۴۹