سال جهش تولید با مشارکت مردم
امروز پنج شنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ ۱۸:۱۲
 

اخبار

رئیس تیم سلامت خانواده سازمان بهداشت و درمان صنعت نفت: ارایه خدمت بدون نگاه به منابع عملی نیست +تصاویر

رئیس تیم سلامت خانواده سازمان بهداشت و درمان صنعت نفت گفت: ما از همکاران توقع معجزه نداریم، چون فرآیند بهداشت و درمان، فرآیندی زمان بر است و شاخص ها به راحتی تحقق پیدا نمی کنند.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بهداشت و درمان صنعت نفت شمال شرق، دکتر طاهره جعفری که در جمع مدیران و دست اندرکاران سلامت خانواده شمال شرق سخن می گفت، افزود: آنچه برای ما اهمیت دارد، مسیری است که در آن  قدم بر می داریم و در این مسیر اگر با چالش روبه رو می شویم به این دلیل است که از آموزه های قبلی برای برنامه های بعدی استفاده نکرده ایم.

پزشک خانواده 2

وی تصریح کرد: اگر در این مسیر  شاهد باشیم برنامه خاصی تدوین نمی شود و آموزه ها و فرآیندهای قبلی مورد تحلیل قرار نمی گیرد و از دستاوردهای قبلی برای برنامه های بعدی استفاده نمی شود، امروز هم در نقطه خیلی خوبی باشیم هیچ ضمانتی وجود ندارد که فردا نیز این نتیجه خوب را کسب کنیم. 
این مقام مسوول اظهار داشت: ما به این مساله واقف هستیم که همه کارکنان بهداشت و درمان تلاش می کنند؛ فقط می خواهیم به این تلاش ها جهت و بردار بدهیم ها تا برنامه های تدوین شده را آرام آرام و رو به جلو اجرا کنند و بدون هدف نباشند.
دکتر جعفری با تاکید بر اینکه ما در کشوری زندگی می کنیم که با منابع محدود روبه رو هستیم، که گاهی دستخوش برنامه ها و سیاست های دیگر هم می شود، گفت:  یکی از این منابع حوزه خدمات پاراکلینیکی است. مدیریت کردن این منابع به گونه ای که نگران این نباشیم که خدشه ای به ارایه خدمت به افراد مراجعه کننده وارد می شود، امری خیلی مهم است. 
وی خاطر نشان کرد: ارایه خدمت بدون نگاه به منابع، عملی نیست و در تمام دنیا نیزبه همین گونه است. علت اینکه برنامه غربالگری برای برخی از بیماری ها و یا در تواترهای خاصی تدوین می شود و گاه برنامه ها تغییر می کند؛ یک نقطه موثر در همه این تصمیم سازی ها مساله اقتصاد هست. اقتصادی که در عین حال صدمه ای به سلامت بیمار نزند.

پزشک خانواده 1

رئیس بهداشت و درمان صنعت نفت شمال شرق نیز در این نشست عنوان کرد: رسالت، اهداف و جایگاه سازمان مشخص است و وجه تمایز ما با بقیه بخش های بهداشتی و درمانی کشور دو بخش سلامت کار و پزشک خانواده است.
دکتر وحید مالکی با بیان اینکه کوچک شدن بدنه دولت از سیاست های کلان کشوری است و ما هم نهاد دولتی هستیم، افزود: بر اساس این سیاست ها، شرایط سازمان نیز شرایط خاصی است، و ما باید در حد وظایف اصلی سازمان خدمت ارایه دهیم  و از متولیان بهداشت جامعه نیز کمک بگیریم. 
وی خاطرنشان کرد: ما همان الگوی اصلی سازمان در بخش های طب کار و پزشک خانواده را حفظ کنیم، وظیفه اصلی و حاکمیتی خود را انجام داده ایم . 
دکتر مالکی افزود: در مناطقی مثل شمال شرق که مرکز بیمارستانی نیستند عمده کار ما درمان غیر مستقیم است در درمان مستقیم نیزهمان دو حوزه حاکمیتی مهم است.
وی با تاکید بر اینکه اگر همین موضع حاکمیتی را نتوانیم به درستی انجام دهیم زیر سوال می رویم، اظهار داشت: یکسری شاخص ها و ارزیابی ها باید باشد که بگویند یک سیستم هدف و فرآیندش چیست. هر فرآیندی اگر پایش، نظارت و اجرای درست نداشته باشد قطعا رو به شکست پیش می رود.
این مقام مسوول تصریح کرد: در وزارت نفت شاخص گذاری هایی شده که قابل اندازه گیری و ارایه باشد. مجموعه عملکردی تمامی مناطق بهداشت و درمان باید بدانند فرآیندها چیست تا درست اجرا و سپس شاخص ها را اندازه گیری کنند.
دکتر مالکی گفت: هر چقدر حرکت رو به جلو داشته باشیم باز هم خیلی راه برای ایده آل پیش رو داریم. برای گفتن کلمه «خوب» یا «بد» هم شاخص و اندازه گیری وجود دارد، اگر شاخص خوب شد، نباید باعث غرور شود چون اگر از همین شاخص خوب دو ماه غفلت کنیم، دچار چالش می شویم.
وی تاکید کرد: زحمت وقتی ارزشمند است که بفهمیم داریم چه می کنیم. اگر نتوانیم شاخص ها را خوب بیان و اندازه گیری کنیم کسی متوجه کار ما نمی شود، لازمه ی این امر دخیل بودن همه اعضا در کار تیمی است.
گفتنی است، طی دو روز حضور دکتر جعفری رئیس تیم سلامت خانواده سازمان بهداشت و درمان صنعت نفت و شیدا سجادی کارشناس سلامت خانواده سازمان در مشهد مباحث مختلف آموزشی برگزار شد. 
در این جلسات که علاوه بر مدیران، مسوولان، پرستاران تیم سلامت خانواده شمال شرق نیز حضور داشتند، جلسات آموزشی غربالگری سرطان برست و کمپیلوباکتر و غربالگری و ریسک فاکتورهای بیماری قلبی و عروقی توسط دکتر جعفری، غربالگری سرطان کولورکتال و اصول اولیه غربالگری و درخواست های پاراکلینیکی ریوی توسط دکتر حسن زاده و اصول درخواست های آزمایشگاهی بیماری های تیروئید و.. توسط دکتر روحشاد برگزار شد.
همچنین شاخص ها و اهداف بهداشت خانواده و پرستاری توسط شیدا سجادی عنوان شد. و اقدامات انجام شده در راستای بهبود روش ها و شاخص های پزشکی خانواده در بهداشت و درمان صنعت نفت شمال شرق مورد بررسی قرار گرفت.

پزشک خانواده 7

پزشک خانواده 5

پزشک خانواده 4

پزشک خانواده 3

پر ستار 1

دکتر حسن زاده

پر ستار 2

۲۲ دی ۱۳۹۷ ۱۹:۰۹
تعداد بازدید : ۹۳۲
کد خبر : ۴,۲۷۲