سال جهش تولید با مشارکت مردم
امروز پنج شنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ ۱۲:۰۶
 

اخبار

زنگنه: اتاق تاریک داریم؛ اما برای دشمنان ملت

وزیر نفت گفت: می‌گویند اتاق تاریک دارید. بله، ما برای دشمنان ملت اتاق تاریک داریم، وگرنه برای نظام همه موارد روشن است، روزی که سختی‌ها بگذرد می‌گوییم چه کردیم.

به گزارش خبرنگار شانا، بیژن زنگنه صبح امروز (سه‎شنبه، ۱۶ بهمن‎ماه) در نشست خبری با اصحاب رسانه ضمن گرامیداشت چهلمین سالروز پیروزی انقلاب اسلامی گفت: ملت ما برای انقلاب هزینه‌های بسیار سنگینی پرداخت کرده است؛ همه افراد ملت به ویژه ایثارگران، جانبازان، شهدا، خانواده‌های شهدا و ایثارگران و آزادگان و همه مجاهدان این راه و بیشتر از همه ما سر تعظیم در مقابل شهدا، جانبازان و خانواده‌های معظم آنان فرود می‌آوریم و ان‌شاءالله بتوانیم در سال‌های آینده با غلبه بر مشکلاتی که هست و توطئه‌هایی که دشمنان هر روز علیه ما دارند، آینده بهتری را برای نسل جوان رقم بزنیم.

وی درباره مهم‌ترین دستاوردهای صنعت نفت در ۴۰ سال پس از پیروزی انقلاب اسلامی ایران، توضیح داد: صنعت نفت ما همیشه، پیش و پس از پیروزی انقلاب مهم بوده است.

وزیر نفت تصریح کرد: عملکرد صنعت نفت در چند بخش باوجود همه فشارهایی که به ما در این سال‌ها وارد شده، درخشان و قابل عرضه به جهان و مردم است.

افزایش ۳۰ برابری ظرفیت پالایش گاز ایران

زنگنه ادامه داد: یکی از این بخش‌ها صنعت گاز است. زمانی که انقلاب پیروز شد چیزی به معنای واقعی صنعت گاز نداشتیم، بلکه مقدار کمی تولید و شبکه کوچکی از گاز داشتیم و ظرفیت پالایش گاز ما تنها ۳۶ میلیون مترمکعب در روز بود که به پالایشگاه بیدبلند مربوط می‌شد و این پالایشگاه اکنون دیگر عمر مفید خود را سپری کرده است.

وی گفت: ظرفیت کنونی پالایش گاز کشور ۳۰ برابر ظرفیت دوران انقلاب معادل یک هزار و ۶۰ میلیون مترمکعب است.

 ضریب نفوذ ۹۲ درصدی گازرسانی در کشور

زنگنه ادامه داد: ما در زمان پیروزی انقلاب ۵۲ هزار انشعاب گاز داشتیم و اکنون به ۱۱ و نیم میلیون انشعاب رسیده است. پوشش گازرسانی نیز در آن زمان حدود صفر بود، یعنی کمی از تهران و مناطق دیگر زیر پوشش گاز بودند، اما اکنون نزدیک ۹۲ درصد از جمعیت کشور زیر پوشش گاز طبیعی هستند و ما در این زمینه در جهان بی‌نظیر هستیم. تعداد روستاهای گازرسانی شده ما در دوران پیروزی انقلاب اسلامی تنها یک روستا بود، اما در دوره کنونی بیش از ۲۷ هزار روستا در کشور گازرسانی شده‌اند که به معنای نفوذ گازرسانی ۷۷ درصدی جمعیت روستایی کشور است. تولید میعانات گازی تا پیش از انقلاب اسلامی نزدیک صفر بود، اما اکنون روزانه حدود ۷۵۰ هزار بشکه میعانات گازی تولید می‌کنیم.

وزیر نفت گفت: بخش درخشان دیگر صنعت نفت، پتروشیمی معروف به جلوگیری از خام‌فروشی است. مجموع فروش خالص محصولات پتروشیمی کشور در سال ۵۷ یک میلیون تن و فروش خالص داخلی - که بخشی از آن کود بود - نیز ۶۰۰ هزار تن بوده است. امسال فروش خالص محصولات پتروشیمی ما به بیش از ۳۰ میلیون تن و بالای ۱۷ میلیارد دلار می‌رسد که این از مصادیق جلوگیری از خام فروشی و توسعه زنجیره ارزش در صنعت نفت است.

زنگنه ادامه داد: از این ۱۷ میلیارد دلار، بیش از ۵ تا ۵,۵ میلیارد دلار آن به داخل کشور عرضه می‌شود، یعنی صنایعی که در پایین‌دست پتروشیمی ایجاد شده‌اند، خوراک می‌گیرند و محصولات دیگری را تولید می‌کنند که این موضوع غیر از کود اوره است. من هیچ صنعت دیگری را سراغ ندارم که از آن صنعت ۵.۵ میلیارد دلار مواد اولیه خریداری و در صنایع داخلی مصرف شود، اما پتروشیمی این ظرفیت را به همراه ظرفیت توسعه دارد.

افزایش ۲ برابری ظرفیت پالایش نفت خام

زنگنه ظرفیت پالایش نفت در سال ۵۷ را حدود ۱,۱ میلیون بشکه اعلام کرد که این رقم اکنون به بیش از دو برابر افزایش یافته و به رقم ۲.۲ میلیون بشکه در روز (۲ و دو دهم) رسیده است.

وی افزود: تولید بنزین در زمان پیروزی انقلاب اسلامی، ۱۴ میلیون لیتر در روز بود، اما این رقم اکنون به ۱۰۵ میلیون لیتر در روز رسیده است.

مقدار تولید نفت خام بخش دیگری از سخنان وزیر نفت بود که در این باره توضیح داد: ما به دلیل سیاست‌هایی که داشته‌ایم مقدار تولید نفت را کاهش داده‌ایم، یعنی از رقم حدود روزانه ۵ میلیون بشکه در اوایل انقلاب به ظرفیت کنونی روزانه حدود ۴ میلیون بشکه رسیده‌ایم.

ذخایر هیدروکربور مایع قابل برداشت ایران؛ ۱۶۰ میلیارد بشکه معادل نفت خام

خبر خوب زنگنه در جمع خبرنگاران، صحبت درباره مجموع ذخایر هیدروکربور مایع قابل برداشت ایران بود که در این باره اعلام کرد: مجموع ذخایر هیدروکربور مایع قابل برداشت ایران در زمان پیروزی انقلاب اسلامی ۸۸ میلیارد بشکه بوده است که اکنون خوشبختانه با وجود آنکه ۵۰ میلیارد بشکه در این مدت از ذخایر را برداشت کرده و به مصرف رسانده یا فروخته‌ایم، اما اکنون ذخایر باقیمانده برای آینده ۱۶۰ میلیارد بشکه معادل نفت خام است که به‌طور تقریبی دو برابر شده است.

وی ذخایر قابل برداشت گاز طبیعی ایران در ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی را ۹ تریلیون مترمکعب اعلام کرد و افزود: این رقم اکنون به ۳۳ تریلیون مترمکعب رسیده است.

به گفته وزیر نفت، مقدار تزریق به میدان‌های نفتی در دوره پیروزی انقلاب اسلامی ۲,۷ میلیون مترمکعب در روز بوده است، اما در سال ۹۷ به بیش از ۷۷ میلیون مترمکعب در روز رسیده که این موارد دستاوردهای بزرگی برای صیانت از ثروت بزرگ ملت ایران است.

زنگنه در ادامه گزارش عملکرد ۴۰ ساله صنعت نفت به ارائه توضیحاتی درباره برداشت گاز از میدان مشترک پارس جنوبی پرداخت و با بیان اینکه مردم همواره نسبت به این میدان گازی مشترک حساس هستند، اظهار کرد: امروز مقدار برداشت گاز ما از پارس جنوبی در مقایسه با طرف مقابل (کشور قطر) بیشتر شده است.

برداشت نفت از غرب کارون امسال به ۳۵۰ هزار بشکه می‌رسد

وی درباره برداشت نفت خام از میدان‌های غرب کارون گفت: در سال ۹۲، برداشت از این میدان‌ها ۷۰ هزار بشکه در روز بود، اما تا پایان امسال رقم تولید روزانه ما به ۳۵۰ هزار بشکه خواهد رسید، به این معنا که در طول پنج سال مقدار تولید ما از میدان‌های غرب کارون پنج برابر می‌شود.

وزیر نفت با اشاره به اینکه ما برداشت از دیگر میدان‌های مشترک را نیز دنبال کرده‌ایم، تصریح کرد: تعهد ما در زمینه گازهای مشعل که در اثر سوختن آنها مردم به‌ویژه در خوزستان آزار می‌بینند این است که تا دو سال و نیم آینده و پیش از پایان دولت تدبیر و امید این موضوع را به پایان برسانیم و این حجم از گاز در حال سوختن را نداشته باشیم و آن را به نزدیک صفر برسانیم.

بهره‌برداری از پایانه صادرات نفت جاسک تا پایان سال ۹۹

زنگنه درباره ایجاد پایانه صادراتی در خارج از خلیج فارس توضیح داد: ما پایانه جاسک را به عنوان پایانه صادرات نفت در خارج از خلیج فارس انتخاب کرده‌ایم، عملیات احداث خطوط لوله و احداث مخازن برای این طرح آغاز شده و مطالعات مربوط به ایجاد پایانه صادراتی نیز انجام شده است تا در اواخر سال ۹۹ شاهد بهره‌برداری از این پایانه جدید در دریای عمان باشیم.

وی با بیان اینکه زمینه برای ایجاد پالایشگاه‌ها و پتروشیمی‌ها در این منطقه فراهم می‌شود، اعلام کرد که تاکنون دو مجوز برای احداث پالایشگاه از وزارت نفت دریافت شده است.

وزیر نفت با بیان اینکه توسعه ظرفیت‌های ساخت داخل از مهم‌ترین اتفاق‌های سال‌های اخیر ایران است، گفت: ما از لحاظ مهندسی و پیمانکاری، چه در بخش دریا و چه در بخش خشکی اکنون در زمره کشورهای خوب منطقه هستیم که به‌طور تقریبی همه نصب و راه‌اندازی‌ها را نیروهای ایرانی انجام می‌دهند. افزون بر این، ایرانی‌ها قادر به ساخت بخش مهمی از تجهیزات غیر دوار نیز هستند و این از دستاوردهای مهم انقلاب اسلامی است.

زنگنه از مجوز ۶ میلیارد و ۲۰۰ میلیون دلاری برای امضای قرارداد با پیمانکاران ایرانی خبر داد و گفت: شرط این مجوز، استفاده حداکثری از ظرفیت‌های ساخت و اجرای ایرانی‌هاست که البته بخشی از این منبع مالی باید از بازار داخلی تامین شود که نخستین اقدام‌های مربوط به آن دیروز با فروش در بازار سرمایه انجام شده است و ادامه خواهد داشت، هدف از این ابتکار بسیار مهم ایجاد اشتغال برای پیمانکاران و سازندگان داخلی در کشور است.

سبقت ایران از قطر در برداشت گاز از پارس جنوبی

زنگنه با اعلام خبر افتتاح چند طرح‌ مهم در اواخر بهمن و اوایل اسفندماه امسال گفت: میدان گازی پارس جنوبی تا پیش از پیروزی انقلاب اسلامی کشف نشده بود. از سال ۱۳۷۵ فعالیت‌هایی در آن میدان آغاز شد و از سال ۱۳۷۶ در دولت نخست اصلاحات، نخستین قراردادها برای توسعه پارس جنوبی امضا شد و در طول فعالیت هشت‌ساله دولت اصلاحات، پنج فاز پارس جنوبی به مدار آمد و پنج فاز دیگر نیز در حال اجرا بود.

وی افزود: قراردادهای توسعه فازهای بعدی پارس جنوبی پس از آن امضا شد و تا پارسال ۲۱ فاز پارس جنوبی در مدار تولید قرار گرفت و اکنون چهار پالایشگاه فازهای ۱۳، ۲۲، ۲۳ و ۲۴ با ظرفیت ورودی ۱۱۰ میلیون مترمکعب آماده افتتاح با حضور رئیس جمهوری هستند.

وزیر نفت با بیان اینکه ۳ میلیارد فوت مکعب گاز از دریا برای این پالایشگاه‌ها تامین می‌شود، اظهار کرد: ۲ میلیارد فوت مکعب از گازهای یاد شده از خود این فازها می‌آید، یک میلیارد فوت مکعب از فاز ۱۴ در شبکه استفاده می‌شود و با افتتاح این فازها و تکمیل بخش دریایی آنها و تکمیل بخش دریایی فاز ۱۴ تنها کاری که از پارس جنوبی باقی می‌ماند پالایشگاه فاز ۱۴ خواهد بود که حتی اگر آن هم وارد مدار نشود باز هم از ظرفیت آن در دریا به اندازه ۲۷ فاز استفاده خواهیم کرد.

به گفته زنگنه، افتتاح این طرح‌ها با ارزش ۱۰ میلیارد دلار، ما را نسبت به طرف مقابل‌مان جلو می‌برد و بر اساس آن، مقدار برداشت روزانه ایران بسیار فراتر خواهد رفت.

افتتاح فاز سوم پالایشگاه ستاره خلیج فارس

وزیر نفت درباره اتفاق مهم بنزینی کشور گفت: همانطور که برداشت گاز از میدان مشترک پارس جنوبی از روزانه ۲۸۰ میلیون مترمکعب به ۶۱۰ میلیون مترمکعب در روز رسیده، تولید بنزین کشور نیز از ۵۲ میلیون لیتر در روز با بیش از دو برابر افزایش به ۱۰۵ میلیون لیتر در روز رسیده که هیچ گاه چنین جهشی در تاریخ تولید بنزین کشور رخ نداده است.

وی بخشی از این جهش را سهم پالایشگاه میعانات گازی ستاره خلیج فارس و بخش دیگر آن را سهم دیگر پالایشگاه‌های نفت کشور دانست و گفت: همه پالایشگاه‌های نفت کشور موفق به فعالیت در جهت افزایش کیفیت و کمیت تولید بنزین شده‌اند.

سال ۹۸، سال مهمی برای صنعت پتروشیمی کشور است

وزیر نفت با ارائه توضیحاتی درباره اهداف صنعت پتروشیمی در سال آینده گفت: در سال ۹۸، برای نخستین بار ظرفیت سالانه تولید اتان به ۱۰ میلیون تن خواهد رسید که بر اساس آن می‌توانیم اتان زیادی را به پتروشیمی‌ها بدهیم و در مرحله پس از آن، در سال ۹۹، مقدار تولید اتان از مقدار ظرفیت پتروشیمی‌ها بیشتر می‌شود، بنابراین پتروشیمی‌ها باید به سرعت واحدهای الفین خود را راه بیندازند تا از اتان به نحو مطلوب استفاده کنند.

وی اظهار امیدواری کرد که واحدهای فاز نخست الفین پتروشیمی بوشهر، الفین ایلام، متانول سبلان، کود شیمیایی لردگان، پتروشیمی میاندوآب، ای‌اس‌پی‌آر صدف عسلویه، متانول کاوه و طرح پالایش گاز بیدبلند خلیج فارس در سال ۹۸ به مرحله راه‌اندازی و آغاز بهره‌برداری برسند.

 به گفته زنگنه، ظرفیت این واحدها ۱۲ میلیون تن در سال و مبلغ سرمایه‌گذاری در جریان آنها نزدیک ۷ میلیارد دلار است که بیش از ۸۰ درصد پیشرفت داشته‌اند و برای آینده کشور مهم هستند.

افزایش ظرفیت تولید گاز در کشور

زنگنه از افزایش ظرفیت تولید گاز در کشور خبر داد و گفت: ظرفیت تولید گاز کشور به بیش از یک میلیارد مترمکعب در روز خواهد رسید که رقم بسیار مهمی است، البته صرفه‌جویی در مصرف گاز ضروری است.

وی افزود: زندگی راحت امسال همه مردم (در اثر گازرسانی پایدار) حاصل تلاش زیاد و هزینه‌های چند ده میلیارد دلاری در همه سال‌های گذشته برای توسعه صنایع نفت و گاز است.

صنعت نفت، نوک پیکان حمله آمریکا علیه ایران است

وزیر نفت با تاکید بر اینکه ما در صنعت نفت با وجود همه مشکلاتی که داریم اما با قدرت، امید و تلاش خستگی‌ناپذیر برای توسعه صنعت نفت و رفاه مردم کار می‌کنیم، اظهار کرد: نوک اصلی جنگی که آمریکا علیه ملت ایران به‌طور غیرقانونی و یک‌جانبه و به تحریک کوردلانی مثل منافقین و با حمایت اسرائیل و اشرار منطقه آغاز کرده، صنعت نفت ایران است.

وی با بیان اینکه تمرکز حمله آمریکا بر صنعت نفت ایران است، ادامه داد: هدف نخست آمریکا آن است که درآمد صادراتی ایران را به صفر برساند و درصورتی که موفق به تحقق این هدف نشوند تلاش می‌کند مانع نقل و انتقال پول صادرات ایران شود. عمده صادرات ایران نیز شامل نفت، فرآورده‌های نفتی و پتروشیمی است که آمریکا تلاش می‌کند جلو صادرات آنها را بگیرد و در صورت صادرات نیز نگذارد پول صادرات به مصرف تامین نیازهای مردم و ملت ایران برسد تا گرانی و کمبود به وجود بیاید و برای مردم ناراحتی و نگرانی ایجاد شود، اما همه تلاش‌مان را به کار می‌گیریم تا نگذاریم آنها موفق شوند. همانطور که دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا در ماه نوامبر هم موفق نشد و با وجود قولی که به مردمش مبنی بر به صفر رساندن صادرات نفت ایران داده بود اعلام کرد این امر شدنی نیست، در نتیجه به هشت کشور برای خرید نفت ایران معافیت داد و به یاری خداوند در آینده نیز نخواهد توانست چنین کاری را انجام دهد.

اطلاعات را فاش نمی‌کنم

زنگنه ضمن قدردانی از تلاش و فداکاری‌های کارکنان صنعت نفت در طول سال‌های پیروزی انقلاب اسلامی تاکید کرد: ما اکنون تلاش بی‌وقفه و شبانه‌روزی داریم، اما مشکلی که در یک جنگ وجود دارد این است که ما نمی‌توانیم همه چیز را به مردم بگوییم. مردم غریبه نیستند، اما آنچه منتشر می‌شود تنها به گوش مردم نمی‌رسد، بلکه اسرائیل و اشرار منطقه و آمریکا نیز می‌شنوند، بنابراین من نباید اطلاعات خودم را به آنها بدهم و بگویم که چگونه تحریم را دور می‌زنم. من نباید در این باره زیاد صحبت کنم و پیش از این نیز گفته‌ام که حتی یک کلمه حرف نمی‌زنم که مورد استفاده آمریکا قرار گیرد.

وی افزود: آقای پمپئو هم این روش را از من یاد گرفته است و در پاسخ به یکی از پرسش‌هایی که از او پرسیده شد، گفت من چیزی نمی‌گویم که ایران از آن استفاده کند.

وزیر نفت با تاکید بر اینکه اگر ما مواردی را بیان نمی‌کنیم به معنای آن نیست که کاری انجام نمی‌شود، تصریح کرد: ما شبانه‌روزی کار می‌کنیم، اما نمی‌توانیم راجع به کارهایمان حرفی بزنیم، زیرا به ضرر مردم است. یک فرمانده عملیات هرگز نمی‌تواند نقشه‌های عملیاتی خود را توضیح دهد، زیرا عملیات لو می‌رود و به کشتار سربازان و مجاهدان خودی منجر می‌شود. در صنعت نفت هم هر اطلاعاتی که من بدهم دشمن از آن اطلاعات استفاده می‌کند و مردم هم سرانجام راضی نیستند که من اطلاعات ملت را بگویم.

ما برای دشمنان اتاق تاریک داریم

زنگنه ادامه داد: اینکه برخی می‌گویند شما اتاق تاریک دارید‌. باید بگویم بله؛ ما برای دشمنان ایران اتاق تاریک داریم و بسیاری از این موضوع ناراحت هستند که من تلاش می‌کنم سطح حفاظت اطلاعات بالا باشد، اما همه موارد برای نظام، شفاف و روشن است و ما به گونه‌ای عمل می‌کنیم که سرانجام شفافیت و روشنی برای نظام باشد و روزی که سختی‌ها برطرف شود به مردم نیز خواهیم گفت که چه کارهایی انجام داده‌ایم، اما اکنون مانند همان سربازان گمنامی هستیم که کسی نمی‌داند چه کاری انجام می‌دهیم. خیلی‌ها به ما حرف‌هایی می‌زنند و کاری می‌کنند تا ما را تحریک کنند حرف بزنیم، اما هیچ حرفی نمی‌زنیم.

وی با بیان اینکه هدف من و همکارانم سعادت مردم است، اظهار کرد: ما در پی آن هستیم که به مردم خیری برسد و از بار مشکلاتی که مردم با آنها دست‌وپنجه نرم می‌کنند به عنوان فرزندان و خدمتگزاران‌شان بکاهیم. ما به دنبال افتخار نیستیم، بلکه افتخارات را مردم خلق می‌کنند. هدف ما این است که به مردم خدمت کنیم و همه تلاش خود را نیز در این راه به کار می‌گیریم.

آمریکا از ما بسیار دلخور است

وزیر نفت اظهار کرد: هر آنچه تصویب و اجرا می‌کنیم با توجه به شرایطی است که در آن قرار داریم و تاکنون نیز به خوبی پیش رفته‌ایم، به همین سبب آمریکا از ما بسیار دلخور است و تمرکز زیادی بر ما دارد، اما به هر حال، شرایط جنگ است و سختی‌هایی دارد.

وی درباره تفاوت جنگ کنونی با جنگ تحمیلی عراق علیه ایران گفت: من در همه دوران جنگ تحمیلی در جهاد بودم. بخشی از جنگ را وزیر جهاد و بخشی از جنگ را نیز عضو شورای مرکزی جهاد بودم. من جنگ نکردم، اما جنگ را درک کردم و می‌خواهم بگویم فشاری که اکنون بر صنعت نفت وارد می شود سخت‌تر از دوران جنگ تحمیلی است، جنگ کنونی کشته و زخمی روزانه ندارد و ممکن است فشار آن کمتر احساس شود، اما سختی‌هایی دارد و ما نیز با قدرت برخورد می‌کنیم.

ما مرد ایستادگی و مقاومت هستیم

زنگنه با تاکید بر اینکه ما مرد ایستادگی و مقاومت هستیم، گفت: ما ایستاده‌ایم تا مقاومت کنیم و نگذاریم دشمن دستاوردهای ملت ما را هدر دهد. ما به مقاومت‌مان افتخار می‌کنیم و امیدواریم که هم مردم این مقاومت را از ما بپذیرند و هم خداوند از ما بپذیرد تا روسفید باشیم.

وزیر نفت ادامه داد: من با قاطعیت می‌گویم ما با همه استعدادمان، همه راه‌های فکر شده، گفته شده و امکان‌پذیر را دنبال کرده‌ایم، اما نمی‌توانیم این موارد را افشا کنیم. هر روز چند صد نفر در دفتر کنترل سرمایه‌های خارجی (OFAC)، از سازمان‌های وزارت خزانه‌داری آمریکا، مسائل را لحظه به لحظه دنبال می‌کنند و در هر لحظه به افراد تلفن می‌زنند و اعلام می‌کنند که مانع کارهای وزارت نفت و شرکت ملی نفت ایران شوند. این خبرها نیز به ما می‌رسد و در مقابل ما نیز باید به گونه‌ای عمل کنیم که جلو کارهای آنها را بگیریم.

زنگنه افزود: خداوند به ملت ایران هوش و استعداد عطا کرده است و به مجموعه نظام نیز توانایی و بلوغ داده است تا در کنار هم و در سایه مقام معظم رهبری بتوانیم بار این شرایط خطیر را به‌خوبی به مقصد برسانیم.

۱۶ بهمن ۱۳۹۷ ۱۴:۱۴
تعداد بازدید : ۴۴,۱۲۶
کد خبر : ۴,۴۸۵