سال جهش تولید با مشارکت مردم
امروز پنج شنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ ۱۷:۰۶

اخبار

آموزش بیش از 145 موضوع شغلی و اجتماعی از ابتدای سال تا کنون در بهداشت و درمان صنعت نفت شمال شرق

آموزش یکی از با اهمیت ترین موضوعات زندگی بشر در تمام دوران بوده و امروزه این افزایش دانش در جوامع مختلف به ضرورتی انکار ناپذیر مبدل شده است.
آموزش در حیطه مسایل شغلی باعث هماهنگ و همسو شدن کارکنان با سازمان، افزایش رضایت شغلی و بهبود روحیه کارکنان، کاهش حوادث و ضایعات کاری، به روز شدن دانش و توانایی نیروی انسانی در سازمان و کمک به تغییر و تحولات سازمانی می شود. و آموزش در حیطه مسایل اجتماعی باعث افزایش آگاهی افراد جامعه با مواردی می شود که آنها را به سوی زندگی سالم و بهتر سوق می دهد.
سازمان بهداشت و درمان صنعت نفت در اهداف سازمانی خود در کنار بسیاری از مسایل بهداشتی و درمانی که پیش رو است، به مباحث مختلف آموزشی نیز اهتمام ویژه ای دارد.
بهداشت و درمان صنعت نفت شمال شرق نیز در راستای تحقق اهداف سازمانی، سالهاست که یکی از ارکان اصلی آن بحث آموزش برای کارکنان و جمعیت طبی تحت پوشش است. 
در زمینه اعم فعالیت های واحد آموزش گفت و گویی داشتیم با دکتر امیر منبتی که چندین سال مسوول آموزش بهداشت و درمان صنعت نفت شمال شرق بوده و به تازگی این پست را به دیگری واگذار کرده، که از نظر می گذرد:

دکتر منبتی

* از ابتدای سال تا کنون چه تعداد کلاس آموزشی برگزار کرده اید؟
** از ابتدای سال بیش از 145 کلاس آموزشی در بهداشت و درمان صنعت نفت شمال شرق برگزار شده است. 
 
* بیشتر مخاطبان کلاس های آموزشی شما چه کسانی هستند؟
** مخاطبان ما کارکنان، خانواده و جمعیت تحت پوشش منطقه شمال شرق هستند.
و جمعیت تحت پوشش نیز که از کلاس های آموزش ما استفاده می کنند شامل گروه های مختلف اعم از بیماران دارای بیماری های غیر واگیر دار، افراد با خطر بالا (فشار خون، سرطان...)، نوجوانان 12 تا 18 سال، زنان 20 تا 60 سال، مادران باردار و خانواده های افراد سرطانی بوده اند.

* کلاس های برگزار شده در چه زمینه هایی بوده است؟
** کلاس ها و کارگاه های آموزشی برگزارشده دارای تنوع بسیار بالایی بودند که بر اساس موضوع بندی به اجمال عبارتند از:
-  مدیریتی (مدیریت بحران، استراتژی، بهبود مدیریت، مبانی سازمان و مدیریت و....)
-  تخصصی شغلی (پرستاری، رادیولوژی، دندانپزشکی، آزمایشگاهی و...)
-  آشنایی با روش ها و شیوه های نوین درمانی ( سی پی آر، پانسمان و...)
-  روانشناسی (روانشناسی خانواده و جامعه، تعامل نوجوانان، والدین و...)
-  طرح تکریم
-  حراست (راههای مقابله با هکرها، آی تی و...)
-  آموزش قرآن و اسرار نماز
-  مباحث ورزشی
-  سلامت و تغذیه
-   بحران ها (بحران آب و مدیریت و...)
-   HSE ( آتش نشانی، طب صنعتی و...)
-   تاسیسات (صرفه جویی، انرژی ها و...) 
-  کلاس های اداری( ترتیب و نظم ادارای، آشنایی با قوانین سازمانی و...) 
-  کلاس های تابستانی( خوشنویسی، نقاشی و...) 

* با توجه به تنوع کلاس های برگزار شده بر اساس چه نیازی موضوعات کلاس ها را انتخاب می کنید؟
** انتخاب موضوع کلاس ها بر اساس نیاز سنجی از کارکنان، سیستم جامع نفت بر اساس پایه و گروه افراد شاغل، شیوع بیماری ها، طب صنعتی، پزشک خانواده، درخواست مراجعان، پژوهش و تحقیق، اعلام ستاد سازمان، درخواست شرکت های تابعه شمال شرق، درخواست والدین شاغل نفت و نیاز تخصصی شغلی قبل از تنظیم تقویم آموزشی صورت می گیرد.

*به نظر شما برگزاری کلاس های آموزشی چقدر ضرورت و کاربرد دارد؟
** آموزش و افزایش آگاهی امروز به بخشی ضروری از زندگی تبدیل شده است. و ضرورت وجود آن افزایش قابلیت های دانشی، مهارتی و نگرشی مناسب در کارکنان، قرارگرفتن کارکنان در جایگاه شغلی متناسب با قابلیت های شخصی و توانمندی های عملیاتی، تغییر در رفتار کارکنان با همکاران، خانواده و... است. و برای اینکه یک سازمان بتواند کارکنان ماهری پرورش دهد نیاز به سرمایه گذاری در زمینه آموزش کارکنان دارد. 
علاوه بر این افزایش سطح آگاهی جمعیت تحت پوشش در جهت بهبود سبک زندگی از جمله بهبود تغذیه  و ورزش، آگاهی در مورد نقش آنها در کاهش بیماری ها و پیشگیری قبل از درمان باعث افزایش سطح سلامت جمعیت تحت پوشش می شود.
ایجاد فضای ترغیب کننده و فضای درخواست کننده، تبدیل سازمان به یک سازمان یاد گیرنده و استفاده از اندیشه های ارزشمند خوابیده و تبدیل آنها به یک امتیاز تا از آنها آموخت و اجرایی کرد، از مهمترین مولفه هایی بوده که بهداشت و درمان صنعت نفت شمال شرق تا کنون به اجرا درآورده و در برنامه های آتی آموزشی خود دنبال می کند.
گفت و گو: منور میرشجاعان

۸ اسفند ۱۳۹۷ ۱۰:۲۶
تعداد بازدید : ۷۸۶
کد خبر : ۴,۶۳۳