سال جهش تولید با مشارکت مردم
امروز جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ ۱۸:۳۴

اخبار

نشست بررسی نقاط قوت و ضعف تیم پزشک خانواده منطقه شمال شرق در مشهد

رئیس بهداشت و درمان صنعت نفت شمال شرق گفت: اگر پزشک خانواده عملکرد مناسب ارایه ندهد برای سازمان مخاطره آمیز است، بنابراین باید در سال 98 به وضعیت مطلوب برسیم.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بهداشت و درمان صنعت نفت شمال شرق، دکتر وحید مالکی در جمع تیم پزشک خانواده منطقه شمال شرق افزود: در آخرین جلسه مدیران سازمان در سالجاری یکی از مباحث چالش برانگیز، بحث پزشک خانواده بود به طوری که پرداخت کارانه روسای مناطق به عملکرد پزشک خانواده منوط شد.

پزشک خانواده 3

وی با تاکید بر لحاظ کردن نگاه سازمانی و سازمان یافته اظهار داشت: باید روش رفتاری و الگو را درست کنیم و به جای تفسیر شخصی تابع قانون و روش های مشخص شده باشیم.

دکتر مالکی گفت: نقایصی دیده می شود که باید اصلاح شود. اصلاح فرایند سیستم همیشه باید انجام شود. سیستم نظارتی اگر نباشد کسی متوجه انحراف نمی شود و این برای یک سازمان موفق مطلوب نیست.

وی با بیان اینکه اطمینان و ارتباط متقابل پزشک با خانواده ها از امتیازهای پزشک خانواده است، خاطرنشان کرد: باید همه پذیرای اهداف سازمانی باشیم و در هرجایی لازم باشد بر اساس آن اصلاح ساختار انجام شود.

این مقام مسوول تصریح کرد: برای اصلاح کارها باید یک راهکار مدیریتی پیدا کرد و با یک روش پیش برویم. مشکلات را همه می دانیم حوزه سختی است اما همکاران تیم پزشک خانواده باید دست به دست هم بدهند تا مشکلات حل شود.

دکتر مالکی افزود: ما انتظار ایده آل نداریم، بلکه انتظار حرکت رو به جلو داریم. بعضی وقت ها زحمت می کشیم ولی هدف نیست. بنابراین لازم است که هدفمند باشیم و تعارف ها را کنار بگذاریم. 

پزشک خانواده 1
دکتر غلامرضا پیرونذیری رئیس پلی کلینیک تخصصی صنعت نفت مشهد نیز عنوان کرد: با توجه به گستردگی جغرافیایی و تعدد مراکز تحت پوشش منطقه، مسوولیت تیم پزشک خانواده در شمال شرق بیشتر از سایر مناطق است و سازمان توقع دارد تا شمال شرق در حیطه پزشکی خانواده نیز الگوی مناسبتری همانند عملکرد مجموعه در حیطه سلامت دهان و دندان، بیمه گری و....ارایه دهد. بنابراین همکاران تیم پزشک خانواده باید تمرکز و جدیت بیشتری در انجام این مهم داشته باشند. 
وی افزود: کار در حیطه پزشک خانواده کار سختی است برآورده کردن خواسته های سازمانی در اجرای استانداردهای نظام پزشکی خانواده مشکل است، اما وقتی که در راستای اصول علمی مراقبت از سلامت جامعه قرار بگیریم مسلماً کار بسیار لذت بخش خواهد بود.
مسوول پزشک خانواده منطقه شمال شرق گفت: متاسفانه برخی  از پزشکان و اعضای تیم پزشکی خانواده، هنوز نگاه سازمان به پزشک خانواده را احساس نکرده اند و این باور تثبیت نشده که قرار نیست پزشک خانواده، همانند یک پزشک عمومی تنها به ویزیت بیماران اکتفا کند. بنابراین، باید تغییر دیدگاه در پزشکان و تیم پزشکی خانواده ایجاد شود و این نیاز به تغییر نگرشی بنیادین دارد. 
وی خاطر نشان کرد: حضور فیزیکی و نظم حضور و ویزیت روزانه بیماران، تنها درصدی از فعالیت یک پزشک خانواده است و درصد کلانی از ارزیابی وی وابسته به عملکرد کیفی و مسائلی مانند مانند غربالگری، معاینات دوره ای ، ارزیابی های مدون مانند LQAS در بیماریهای مزمن، مراقبتهای مدیریت یافته مدون، امتیازات آموزشی، رعایت سیستم ارجاع و ... است.
دکتر پیرونذیری با تاکید بر اینکه باید به دستورالعمل های سازمانی برای اجرای دقیق نظام پزشکی خانواده پایبند بود، اظهار داشت: صحت آمار و اطلاعات از پایه های اساسی نظام پزشکی خانواده بوده، لذا با تمرکز و دقت بیشتر در تهیه آمار و اطلاعات مربوطه و تکمیل نرم افزارهای طراحی شده باید از رویه واحدی برای ارائه اطلاعات درخواستی استفاده کرد. 
در ادامه جلسه مسوولان پزشک خانواده مناطق سرخس، بجنورد، کرمان، شاهرود و زاهدان گزارش های خود را ارایه دادند و مشکلات موجود مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

پزشک خانواده 2

 
۲۸ اسفند ۱۳۹۷ ۰۹:۲۲
تعداد بازدید : ۹۶۹
کد خبر : ۴,۶۴۷