سال جهش تولید با مشارکت مردم
امروز پنج شنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ ۰۴:۲۱

اخبار

مدیر عامل سازمان بهداشت و درمان صنعت نفت: کار ارزشمند بهداشت و پیشگیری قابل خریدن نیست + تصاویر

به مناسبت هفته سلامت رئیس هیات مدیره، مدیرعامل و جمعی از مدیران سازمان بهداشت و درمان صنعت نفت از منطقه شمال شرق بازدید کردند.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بهداشت و درمان صنعت نفت شمال شرق، رئیس هیات مدیره سازمان بهداشت و درمان صنعت نفت در این بازدید عنوان کرد: مهمترین شعار سازمان سلامتی برای اعضای خانواده صنعت نفت است و تاکید وزیر محترم نفت نیز بر سلامت خانواده و بحث بهداشت و پیشگیری است.
مهندس مرضیه شاهدایی افزود: ما هرچه بتوانیم امر پیشگیری را توسعه دهیم به طور قطع بخش درمان کارش سبک تر می شود، هزینه ها کاهش می یابد و نیروهای شاداب چه در بخش شاغلین و چه در بخش بازنشستگان خواهیم داشت. 

جلسه هیات مدیره 3

وی خاطرنشان کرد: سازمان از لحاظ بهداشت و درمان نسبت به سازمان های دیگر در کشور پیشتازتر است. آمارها نشان می دهد که خانواده صنعت نفت نسبت به خانواده ها در کل کشور از سلامتی بالاتری برخوردار است. بخشی از این بر می گردد به شرایط کاری و رفاهی که برای خانواده صنعت نفت فراهم شده اما بزرگترین بخش آن مربوط به سازمان بهداشت و درمان است که مجدانه پیگیر سلامت خانواده صنعت نفت هستند. 
این مقام مسوول با بیان اینکه پیگیری ها و فرآیندهای بهداشتی که در سازمان شاهد آن هستیم باعث شده که کارکنان هم متوجه سلامت خودشان شوند، اظهار داشت: ما امیدوارم بتوانیم اهداف مهم پیشگیری را در جهت سلامتی کارکنان به بهترین نحو دنبال کنیم. 
مهندس شاهدایی با تاکید بر اینکه در ساختار سازمان بهداشت و درمان صنعت نفت تغییر کلی نخواهیم داشت، تصریح کرد: شورای سیاست گذاری در سطح وزارت نفت تشکیل می شود به منظور اینکه بتوانیم با همین سرمایه گذاری بهره وری مان را بالا ببریم و خدمات بهتری به کارکنان ارایه دهیم.
به گفته رئیس هیات مدیره سازمان بهداشت و درمان صنعت نفت، هرچه بتوانیم بخش پیشگیری را فعال تر کنیم بالطبع بخش درمان کاهش می یابد و موفقیتی بزرگی در ارایه خدمات به خانواده صنعت نفت خواهد بود.

جلسه هیات مدیره 5

مدیرعامل سازمان بهداشت و درمان صنعت نفت نیز در این جلسه عنوان کرد: ما سازمان بهداشت و درمان هستیم یعنی اولویت اول ما بهداشت است و تاکید ما بر روی مسایل بهداشتی است، و سعی  کردیم تلاش و توجه امان بیشتر بر روی این بعد باشد.
دکتر حبیب اله سمیع گفت: 110 سال پیش که اولین چاه نفت در منطقه مسجد سلیمان کشف شد از اولین واحدهایی که همزمان با این صنعت ایجاد شد طب صنعتی بود که هم به مردم بومی و هم به افراد شاغل در نفت خدمات ارایه می دادند که  مستندات آن در تاریخ و کتاب ها موجود است. 
وی با تاکید بر اینکه بهبود شاخص های سلامت از همان ابتدای صنعت نفت در ایران تا به الان مد نظر بوده است، اظهار داشت: آنچه سازمان بر روی آن تاکید دارد شناسایی و بهبود شاخص های سلامتی چه در بخش شاغلین و چه خانواده ها و به خصوص جوانان، نوجوانان و کودکان است.
این مقام مسوول تصریح کرد: دغدغه و اولویت اصلی ما بهداشت و پیشگیری است که این مهم قابل خریدن نیست بلکه کار ارزشمندی است که بهداشت و درمان صنعت نفت به جد دنبال می کند برای اینکه بتواند سلامتی خانواده نفت را تضمین کند.
دکتر سمیع گفت: یکی از نکاتی که طب صنعتی باید به آن توجه داشته باشد، رسیدن به شرایط ایده آل و پوشش معاینات دوره ای صد در صدی است و باید شرایطی فراهم شود که همه کارکنان صنعت نفت چه در مناطق عملیاتی و چه در واحدهای اداری این اعتقاد را پیدا کنند که برای حفظ سلامتی شان ضروری است برای معاینات دوره ای مراجعه کنند.
وی تاکید کرد: در 80 درصد سلامت و پیشگیری ما دخالت مستقیم نداریم. ما فقط می توانیم پیشنهاد رفتارهای صحیح را بدهیم. بخش عمده آن خود مراقبتی است و اینکه فرد بخواهد پیگیر سلامتی اش باشد. 
مدیرعامل بهداشت و درمان صنعت نفت عنوان کرد: سال گذشته در جمع هیات مدیره خیلی از شرکت های اصلی و فرعی حضور پیدا کردیم، و گزارش شاخص های سلامت کارکنان را به اعضای هیات مدیره اعلام کردیم. ترجیح دادیم علاوه بر کتابچه ها و سی دی ها، حضوری خلاصه ای از وضعیت سلامت کارکنان را ارایه دهیم و راهکارهایی نیز مانند بهبود تغذیه، ترویج ورزش همگانی و رستوران دوستدار سلامت و... را  برای بهبود شاخص های سلامت کارکنان پیشنهاد دادیم.
وی با بیان اینکه این نکات مهمی است که سازمان بهداشت و درمان به آن توجه می کند و به دنبال توسعه آن است، اظهار داشت: ما یک جمعیت بسته حدود 500هزار نفری داریم و این جمعیت عمده مراجعاتشان به مراکز ما می باشد و این فرصتی است برای ما که فقط به درمان توجه نکنیم و اولویت را برای پیشگیری بگذاریم.
دکتر سمیع خاطر نشان کرد: یکی از طرح های پیشگیری که در سازمان انجام دادیم و به موفقیت ها و نتایج ملموس خوبی نیز دست پیدا کردیم، طرح پیشگیری از بیماری های دهان و دندان بود. که منطقه شمال شرق این مهم را بسیار خوب، کامل و بهتر از مناطق دیگر ما اجرا کرده است.
وی افزود: من به عنوان یک متخصص داخلی می دانم که بیماری های دهان و دندان می تواند منشا بسیاری از بیماری های داخلی باشد و یکی از ریسک فاکتورهای سرطان معده دندان های پوسیده است. بنابراین سلامت دهان و دندان هم از لحاظ سلامت خانواده صنعت نفت هم از نظر اقتصاد درمان بسیار مهم است.
این مقام مسوول عنوان کرد: در گرامیداشت پروفسور شمس پدر چشم پزشکی ایران از سازمان بهداشت و درمان صنعت نفت به لحاظ اینکه بیمارستان نفت مسجد سلیمان برای کنترل تراخم فعالیت های بسیار زیادی کرده بود، تقدیر به عمل اوردند. در آن جلسه در حضور معاون وزیر بهداشت عنوان کردیم که در صد سال پیش شایع ترین علت کوری تراخم بود الان شایع ترین علت کوری در جهان دیابت است. پس ما باید به سمت کنترل دیابت و کنترل بیماری های غیر واگیر برویم.
 وی افزود: سازمان بهداشت و درمان این افتخار را دارد که 90 درصد بیماران دیابتی تحت پوشش خود را شناسایی و بیش از نیمی از آنان را با درمان موثر کنترل کامل کرده و توانسته از عوارض درازمدت دیابت پیشگیری کند.
مدیر عامل بهداشت و درمان صنعت نفت خاطر نشان کرد: سازمان در سال ٩٨ برنامه های پیشگیرانه متعددی را در دستور کار دارد که ضمن تقویت طرحهای گذشته طرحهای جدیدی ازجمله پیشگیری از سرطانهای توارثی را اجرایی خواهیم کرد.

جلسه هیات مدیره 8

 در ادامه جلسه رئیس بهداشت و درمان صنعت نفت شمال شرق با همکاری تیم سلامت این مرکز به تشریح فعالیت ها و فرآیندهای بهداشت و درمانی این مرکز در سه بخش طب کار، پزشک خانواده و دندان پزشکی پرداخت.
دکتر وحید مالکی اظهار داشت: شعار سازمان جهانی بهداشت در سال 2019 « مراقبت های اولیه بهداشتی راهی به سوی پوشش همگانی سلامت» است و این همان هدف سازمان بهداشت و درمان صنعت نفت برای رسیدن به سازمانی سلامت محور است. 
رئیس بهداشت و درمان صنعت نفت شمال شرق افزود: سیاست های سازمان سیاست های پیشگیرانه است و این از چندین لحاظ مد نظر است، ابتدا اینکه خانواده نفت سالم را بتوانیم سالم نگه داریم که همان تکریم کارکنان است. و مساله دیگر هزینه ها است که در اقتصاد سلامت هیچ توجیهی وجود ندارد که منتظر باشیم فرد به بیماری برسد و بعد درمان کنیم. این وجه تمایز سازمان های درمانگر و بهداشتگر است. 
این مقام مسوول اظهار داشت: در سازمان بهداشت و درمان صنعت نفت در هر دو سطح درمانگری و بهداشت فعال هستیم. یعنی هم بیمارستان فوق تخصصی و هم پزشک خانواده داریم. اما پایه کار ما بر اساس سیاست گذاری های انجام شده، از پزشک خانواده شروع می شود. 
وی گفت: 43 اقدام راهبردی برای پزشک خانواده تعریف شده که نشان دهنده هدف گذاشتن برای رسیدن به آیتم های سلامتی است. پزشک خانواده مسوولیت سنگینی در ابتدای کار برای ثبت مستنداتی از وضعیت جمعیت طبی تحت پوشش خود دارد. 
دکتر مالکی با بیان اینکه اعداد و ارقام نشان می دهد که حرکت سازمان به سمت پیشگیری است، تصریح کرد: آنچه بعد از شناسایی و غربالگری مهم است برنامه هایی است که سازمان دارد تا فرد همچنان سالم بماند و در اقدامات راهبردی طب صنعتی و پزشک خانواده دیده شود.
مهندس مرضیه شاهدایی رییس هیات مدیره و دکتر حبیب اله سمیع مدیرعامل سازمان بهداشت و درمان صنعت نفت با همراهی دکتر عبدی مشاور رئیس هیات مدیره سازمان، دکتر طاهره جعفری رئیس سلامت خانواده سازمان، دکتر دقایقی مسوول دندانپزشکی سازمان و دکتر فریدنیا رئیس سلامت کار و HSE سازمان سپس از بخش های مختلف درمانگاه شبانه روزی صنعت نفت مشهد بازدید کردند و از نزدیک با روند فرآیندهای بهداشتی و درمانی صنعت نفت شمال شرق آشنا شدند.

جلسه هیات مدیره 1

جلسه هیات مدیره 4

جلسه هیات مدیره 2

جلسه هیات مدیره 6

جلسه هیات مدیره 7

جلسه هیات مدیره 9

جلسه هیات مدیره 11

خبرنگار: منور میرشجاعان

۳۰ فروردین ۱۳۹۸ ۲۳:۴۵
تعداد بازدید : ۱,۱۴۵
کد خبر : ۴,۸۹۴