سال جهش تولید با مشارکت مردم
امروز سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ ۱۵:۳۸

اخبار

به مناسبت 30 فروردین ماه زاد روز حکیم جرجانی و گرامیداشت روز آزمایشگاه

مسوول آزمایشگاه بهداشت و درمان صنعت نفت شمال شرق عنوان کرد: ارایه خدمات آزمایشگاهی به حدود 24 هزار نفر در سال 1397

آزمایشگاه‌های تشخیص طبی در شناسایی، پایش و درمان بیماریها سهم به سزایی دارند.
نتایج حاصل از آزمایشات در تشخیص بیماری به پزشکان کمک می کند و گام مهمی در مدیریت بهبودی بیماران توسط پزشک محسوب می شود. به گفته کارشناسان، آزمایشگاه ها سهم 70 درصدی در تشخیص بیماری ها دارند و چه بسا اکثربیمار ها فقط با نتیجه آزمایشات تخصصی قابل شناسایی هستند.
آزمایشگاه مرکزی بهداشت و درمان صنعت نفت شمال شرق نیز ازجمله آزمایشگاه های فعال در سازمان است که همه روزه با حجم بسیار بالای مراجعین سعی بر آن دارد که بهترین خدمات را به خانواده صنعت نفت ارایه دهد.
در این راستا گفت و گویی داشتیم با  اصغر اسدیان تکنولوژیست ارشد آزمایشگاه و مسوول آزمایشگاه بهداشت و درمان صنعت نفت شمال شرق که از نظر می گذرد: 

مصاحبه آزمایشگاه 1

* لطفا بفرمایید میزان مراجعان شما در ماه چقدر است و در سال 97 چقدر مراجعه کننده داشته اید؟
** آزمایشگاه درمانگاه شبانه روزی صنعت نفت مشهد همه روزه (ودرایام تعطیل به صورت پاره وقت) از ساعت 7 صبح الی 8 شب فعال است. و به طور میانگین 2 هزار نفر در ماه به آزمایشگاه مراجعه می کنند. که در سال 97 حدوداً 24 هزار نفر مراجعه کننده داشته ایم.  
* چه آزمایش هایی در آزمایشگاه درمانگاه شبانه روزی مشهد انجام می شود؟
** در آزمایشگاه مشهد تمامی آزمایشات به غیر از پاتولوژی انجام می شود. اعم آزمایشاتی که انجام می شود می توان به آزمایشات هماتولوژی، سرولوژی و ایمونولوژی، بیوشیمی ادار و انگل شناسی، بیوشیمی خون، میکروبیولوژی ( زخم، کشت خون، ترشح واژن، کشت ادار و...)، آزمایشات هورمونی به روشECL   وCL، آزمایشات تخصصی شامل ANTICCP، HE4 ،  AMH، تومورمارکرها و انجام آزمایشات پاپ اسمیر به روش LBC اشاره کرد.
* آیا آزمایشات غربالگری دوران بارداری هم در این آزمایشگاه انجام می شود؟
** بله ما از سال 1395 آزمایشات غربالگری سه ماهه اول (DABELL MARKER ) و سه ماهه دوم ( QUAD MARKER ) را با دو نرم افزار آراد تجهیز و نانو مهر انجام می دهیم.
* در حال حاضر آزمایشگاه به چه دستگاه هایی مجهز است؟
** آزمایشگاه مجهز به دو دستگاه بیوشیمی SELECTRA E و PERESTIGE 50 i و دستگاه هماتولوژیSYSMEX KX21 ، دستگاه ELISA REDER ، دستگاه هورمون شناسی LIASON ، دستگاه اندازه گیری PT  و PTT ، دستگاه اندازه گیری هموگلوبین A1C و دستگاه اندازه گیری مارکرهای قلبی است. 
* درباره قابلیت های دستگاهی که اخیرا آزمایشگاه به آن مجهز شده است، توضیح بفرمایید.
** با نصب دستگاه  اتوآنالیزر  PERESTIGE 50 i در بخش بیوشیمی و داشتن دستگاه هورمون شناسی LIASON جواب آزمایشات به صورت روزانه و خیلی سریع به دست بیماران می رسد و علاوه بر این دقت آزمایشات بسیار عالی شده است.
* استفاده از آزمایشگاه درمانگاه چه میزان صرفه جویی را بدنبال دارد؟
** با تعرفه های بالا و تخصصی شدن آزمایشات هر چقدر ارسال نمونه ها به بیرون کمتر شود، صرفه جویی مالی بسیار زیادی امکان پذیر می شود. و در حال حاضر با توجه به امکانات بالای آزمایشگاه مشهد به غیر از آزمایشات پاتولوژی هیچ آزمایشی به آزمایشگاه های بیرون ارجاع داده نمی شود. 
علاوه بر این جمعیت طبی تحت پوشش هم به خاطر اعتماد و اطمینان خاطری که به مجموعه دارند ترجیح می دهند آزمایشات خود را در آزمایشگاه درمانگاه شبانه روزی صنعت نفت مشهد انجام دهند.
* چه برنامه ای برای ارایه جواب آزمایشات به صورت اینترنتی در درمانگاه شبانه روزی صنعت نفت مشهد دارید؟
** به تازگی نرم افزار جدید آزمایشگاهی به نام « پارسی پل» را نصب کرده ایم که دارای توانایی های بالایی است و بهترین نرم افزار آزمایشگاهی کشور محسوب می شود که قابلیت های زیادی از جمله داشتن تعرفه های به روز، ثبت مکانیزه جواب آزمایشات بدون نیاز به تایپ اپراتور و قابلیت دسترسی به جواب آزمایشات به صورت اینترنتی را دارد. 
کارهای لازم در این زمینه انجام شده و تا کمتر از یک ماه دیگر دسترسی اینترنتی به جواب آزمایشات برای مراجعین ما فراهم می شود.
* آیا در سایر مراکز منطقه شمال شرق هم آزمایشگاه فعال دارید؟
** علاوه بر مشهد دو آزمایشگاه در پالایشگاه گاز خانگیران و بیمارستان سرخس در منطقه شمال شرق فعال هستند که زیر نظر آزمایشگاه مرکزی مشهد مدیریت می شوند.
* سایر مراکز شمال شرق که فاقد آزمایشگاه هستند، ارایه خدمات آزمایشگاهی به چه صورت است؟
در مراکزی مانند بجنورد، تربت حیدریه، کرمان، شاهرود و زاهدان که جمعیت طبی بالایی ندارند، ایجاد آزمایشگاه در مرکز درمانی توجیه اقتصادی ندارد. در این مراکز برای رفاه حال جمعیت طبی تحت پوشش، در اولویت اول با آزمایشگاه های دانشگاهی و دولتی درصورت نیاز با آزمایشگاه های خصوصی شهرستان قرار داد می بندیم.
* برای انجام آزمایشات طب صنعتی گاهی به شهرستانها می روید، در این مورد هم توضیح بفرمایید.
** برای طب صنعتی برنامه کار به این صورت است که شهرستان هایی که فاصله کمی با مشهد دارند پروتکل کار را می دهد و تعداد افرادی که قرار است آزمایش انجام بدهند مشخص می کنند و بعد از تعیین روز ما از مشهد نیرو اعزام می کنیم، نمونه ها را می گیریم و سریع به آزمایشگاه مشهد انتقال می دهیم. اما برای شهرستان هایی که دور هستند این کار را نمی توانیم انجام بدهیم و به آزمایشگاه های طرف قرار دادمان ارجاع می دهیم.
* به عنوان آخرین سوال بفرمایید با چه چالشی در آزمایشگاه روبه رو هستید؟
** تنها موردی که در ارتباط با آزمایشگاه قابل ذکر است، کمبود نیروی انسانی است. آزمایشگاه با داشتن امکانات فیزیکی و دستگاهی، توان اجرایی بالاتری از شرایط فعلی دارد، لذا این واحد باید مجوز جذب نیروهای جدید را داشته باشد.

مصاحبه آزمایشگاه 3

مصاحبه آزمایشگاه 2

گفت وگو: منور میرشجاعان


۳۱ فروردین ۱۳۹۸ ۱۳:۰۴
تعداد بازدید : ۱,۶۳۹
کد خبر : ۴,۹۰۹