سال جهش تولید با مشارکت مردم
امروز پنج شنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ ۱۳:۴۲

اخبار

برگزاری کلاس های آموزشی سرگیجه و بیماری های مرتبط با آن در درمانگاه شبانه روزی صنعت نفت مشهد

کلاس های آموزشی سرگیجه و بیماری های مرتبط با آن در درمانگاه شبانه روزی صنعت نفت مشهد برگزار شد.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بهداشت و درمان صنعت نفت شمال شرق، عفت داروبرد در این کلاس های آموزشی عنوان کرد: گیجی یکی از شایعترین علل مراجعه به پزشک  است. گیجی اصطلاحی است که برای طیف گسترده ای از بیماری ها از سبکی سر، بی ثباتی و نداشتن تعادل گرفته تا سرگیجه به کار برده می شود. 

داروبرد

این کارشناس ادیومتری افزود: در سرگیجه فرد احساس می کند که خود یا محیط اطراف او در حرکت است. بیشتر مبتلایان به سرگیجه حس چرخش به دور خود داشته یا احساس می کنند اشیای اطراف آنها در حال حرکت هستند.
وی درباره دلایل سرگیجه گفت: سرگیجه واقعی می تواند به علت مشکلات سیستم عصبی مرکزی و یا گوش داخلی باشد.  مشکلات عروقی و نوسانات فشارخونی، کمبود ویتامین B12، بیماری های قلبی، میگرن، اضطراب، عوارض دارویی، کم آبی، رژیم غذایی نامناسب، مشکلات گردنی، اختلالات گوش داخلی، منییر، اتواسکلروز، لابیرنتیت، نوریت وستیبولار، فیستول پری لنف و شکاف مجرای نیم دایره فوقانی می تواند از دلایل بروز سرگیجه باشد.
وی با بیان اینکه 15 تا 20 درصد افراد در طول سال دچار گیجی می شوند، اظهار داشت: سرگیجه دهلیزی یک چهارم شکایات گیجی را در طول سال شامل می شود و شیوع سالانه 5 درصد و بروز سالانه 1/4 درصد دارد.
داروبرد خاطر نشان کرد: شیوع سرگیجه و گیجی با افزایش سن بیشتر می شود و در زنان 2 تا 3 برابر مردان دیده می شود.
به گفته وی، تاریخچه  گیری دقیق ، آزمایش خون، تصویربرداری، ارزیابی های قبلی عروقی، عصبی، بینایی، دستگاه دهلیزی از جمله ارزیابی های مورد نیاز در بیماران سرگیجه ای است.
داروبرد گفت: دستگاه دهلیزی گوش داخلی، دستگاه بینایی، حس پیکری، مخچه و مراکز عصبی مرتبط با تعادل دستگاه های دخیل در حفظ تعادل هستند.
این کارشناس در این کلاس های آموزشی همچنین به تشریح بیماری های متداول سیستم دهلیزی از جمله لابیرنتیت، نوریت وستیبولار، بیماری منییر، بیماری های مرکزی و مغزی، میگرن پرداخت و مطالبی را پیرامون اختلالات سیستم وستیبولار، اختلالات تعادلی و آزمون های شنوایی بیان داشت.
۲۲ خرداد ۱۳۹۸ ۱۱:۴۰
تعداد بازدید : ۱,۰۰۶
کد خبر : ۵,۲۴۲