سال جهش تولید با مشارکت مردم
امروز جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ ۰۸:۴۹

اخبار

برگزاری کلاس آموزشی پیشگیری از آسیب های اجتماعی در زاهدان

کلاس آموزشی پیشگیری از آسیب های اجتماعی در مرکز بهداشت و درمان صنعت نفت زاهدان برگزار شد.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بهداشت ودرمان صنعت نفت شمال شرق، فاطمه هاشمی کارشناس ارشد روانشناسی در این کلاس آموزشی عنوان کرد: انحراف از یک معیار اجتماعی را آسیب اجتماعی می گویند که اگر رفع نشود به بحران تبدیل خواهد شد.
وی افزود: فرزندان در سن نوجوانی به دلیل احساس استقلال و عبور از دوران کودکی، بیشتر در معرض آسیب های اجتماعی قرار دارند از این رو باید آگاهی های لازم از سوی خانواده و سایر نهاد های اجتماعی به آن ها ارائه شود.
هاشمی اظهار داشت: رفتارهایی که سلامت و بهزیستی جسمی، روانی و اجتماعی افراد را به خطر می اندازد، رفتارهای پرخظر عنوان می شود که علل گرایش به این رفتارها مسایلی همچون فشار همسالان، کنجکاوی، فشار ناشی از مشکلات بهداشت روان، زمینه های مخاطره آمیز در خانواده و گرایش به تفریح و لذت است.
وی محرک ها، مخدرها و توهم زاها را انواع مواد اعتیاد آور عنوان کرد و افزود: محرک ها باعث تحریک و بالا بردن سرعت عملکرد دستگاه عصبی ( بیدار ماندن زیاد و کاهش اشتها) می شوند مثل شیشه، کافئین و آمفتامین ها. مخدرها نیز کاهش عملکرد دستگاه عصبی، کاهش هوشیاری به وقایع پیرامون را درپی دارد مثل تریاک، هروئین، متادون، مسکن و خواب آورها. و توهم زاها نیز منجر به اختلال در هوشیاری و درک وقایع و دیدن یا شنیدن چیزهایی که وجود خارجی ندارند، می شوند.
این روانشناس خاطر نشان کرد: با توجه به نوع ماده، نحوه مصرف، میزان و مدت مصرف و فرد مصرف کننده آثار مصرف مواد متفاوت است. این آثار می تواند جسمی و روانی باشد و با اثر مستقیم بر مغز باعث اختلال در رشد مغز و صدمات جبران ناپذیر مغزی شود و مشکلاتی مانند توهم، بدبینی، خوش بینی، خستگی، بی قراری، افسردگی، خشم، دردهای معده، ایست قلبی و... را در پی داشته باشد.
هاشمی؛ پیشگیری، اصلاح افراد و مطالعه برای کاهش اثرات منفی مصرف را از جمله رویکردهای پیشگیری از رفتارهای پرخطر برشمرد و گفت: نیاز است  مهارتهای اساسی خود مراقبتی، خودآگاهی و همدلی به نوجوانان آموزش داده شود.
وی تصریح کرد: خانواده نخستین واحد اجتماعی است که انتقال دهنده اصلی ارزشها، اصول اخلاقی، عادات، آرمانها، شیوه های تفکر و قانونمندی، شکل گیری شخصیت فرزندان، شکل گیری اعتماد به نفس و عزت نفس و نوجوانی ایمن است.

98 مهر 32

 

 
۲۴ مهر ۱۳۹۸ ۱۰:۴۱
تعداد بازدید : ۷۰۸
کد خبر : ۵,۹۵۹