سال جهش تولید با مشارکت مردم
امروز سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ ۲۰:۲۶

اخبار

برگزاری کلاس آموزشی آنفولانزا در مرکز بهداشتی و درمانی صنعت نفت سرخس

کلاس آموزشی آنفولانزا در مرکز بهداشتی و درمانی صنعت نفت سرخس برگزار شد.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بهداشت و درمان صنعت نفت شمال شرق، دکتر آهنچیان در این جلسه آموزشی عنوان کرد: سالانه نزدیک به ٤ میلیون نفر در جهان در اثر عفونت های حاد تنفسی فوت می کنند. آنفولانزا سالانه ٥ تا ١٥ درصد جمعیت را در عفونت فصلی و ٢٢ تا ٣٣ درصد جمعیت را در پاندمی ها گرفتار می کند.
وی افزود: تا کنون ١٥ نوع ویروس بیماری زا برای سیستم تنفسی شناخته شده اند که انواع مختلفی از باکتریها نیز در این زمینه نقش دارند. 

دکتر آهنچیان

دکتر آهنچیان با بیان اینکه در کشور ما اپیدمی آنفولانزا عمدتا از آذرماه تا فروردین شیوع پیدا می کند، اظهارداشت: این اپیدمی ها بر حسب شرایط آب و هوایی و نژادهای ویروس در گردش در 2 تا 3 موج در سال رخ می دهند. 
وی گفت: آنفولانزا یک بیماری حاد تنفسی بوده که با تب، سردرد ، گلو درد، درد عضلانی و ضعف همراه است. و برحسب سن دامنه علائم متفاوت است. استفراغ و اسهال علائمی هستند که در بچه ها شایعتر است ولی در شیرخواران اغلب فقط تب دیده می شود.
این پزشک خاطرنشان کرد: آنفولانزا از طریق تماس با ذرات تنفسی فرد بیمار و یا تماس دست با ویروس و سپس لمس بینی، چشم یا دهان اتفاق می افتد.
وی افزود: درمان آنفولانزا بسته به شدت بیماری بسیار متفاوت است و از استراحت کردن تا بستری شدن و استفاده از داروهای ضد ویروس را شامل می شود.
دکتر آهنچیان تصریح کرد: واکسن آنفولانزا انسان را در برابر آنفولانزای فصلی ایمن می کند ولی در برابر پاندمی آنفولانزا مصونیت ایجاد نمی کند.
وی گفت: با توجه به اینکه ویروس آنفولانزا هر ساله شکل ژنتیکی خود را تغییر می دهد، اثرات مثبت واکسیناسیون تنها برای یک فصل (زمستان) باقی می ماند.
این پزشک درباره راهکارهای پیشگیری از این بیماری عنوان کرد: فاصله بین بیمار و افراد سالم باید حفظ شود، بیماران در حین عطسه و سرفه جلوی دهان و بینی خود را بپوشانند، همه افراد دستهای خود را به طور مرتب و صحیح بشویند.

۱۶ آبان ۱۳۹۸ ۱۲:۲۵
تعداد بازدید : ۸۷۶
کد خبر : ۶,۰۸۲