سال جهش تولید با مشارکت مردم
امروز جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ ۰۵:۱۶
 

اخبار

پرستار نمونه بهداشت و درمان صنعت نفت شمال شرق: بهترین سالهای کاریم خدمت به خانواده صنعت نفت در سرخس بود

پرستار نمونه بهداشت و درمان صنعت نفت شمال شرق: بهترین سالهای کاریم خدمت به خانواده صنعت نفت در سرخس بود
سپیدی جامه اشان حکایت از پاکی و صفای دلهایشان دارد، دلهایی دریایی که صبورانه التیام بخش زخم های بیماران می شوند. پرستاری تنها انتخاب یک رشته و شغل نیست، انتخاب مهر و مهربانی است. انتخاب شیوه پروانگی است. وقتی قرار است ثانیه هایت را با ثانیه های دردناک بیماری گره بزنی تا اندکی ازدردهایش را تسکین بخشی.و انتخاب روز ولادت با سعادت بانوی صبر و عطوفت حضرت زینب سلام الله علیها نه تنها بهترین انتخاب برای بزرگداشت مقام پرستاران است، بلکه یادآوری الگوی یگانه این قشرپرتلاش است.و امسال در روز میلاد بزرگ بانوی کربلا و روز پرستار، نام یکی از پرستاران بهداشت و درمان صنعت نفت شمال شرق در دفتر پرستاران نمونه سازمان ثبت شد و افتخاری خجسته را به افتخارات منطقه شمال شرق افزود.احمد شجیعی کارشناس پرستاری و دکترای فیزیولوژی ورزشی، 55 بهار از عمر را پشت سر گذاشته و نزدیک به 30 سال است که جامه سپید پرستاری را بر تن کرده و خالصانه به خانواده صنعت نفت خدمت می کند، گفتگویی داشتیم با ایشان که از نظرمی گذرد:

* جناب آقای شجیعی از چه زمانی به جمع خانواده بهداشت و درمان صنعت نفت پیوستید؟
**  از مهرماه سال ۱۳۶۹همکاریم را با بهداشت و درمان صنعت نفت آغاز کرده ام و در طی این سالها در منطقه سرخس و خانگیران به عنوان پرستار اورژانس، پرستار ارشد، مسوول اورژانس درمانگاه صنعت نفت سرخس، مسوول آموزش و روابط عمومی و مدیر داخلی مرکز درمانی صنعت نفت سرخس خدمت کرده ام و در حال حاضر نیز پرستار ارشد و جانشین مسوول بهداری خانگیران هستم.

* با چه انگیزه و هدفی رشته پرستاری را انتخاب کردید؟
** پرستاری جزو رشته های انتخابی من در زمان کنکور بود اما بعد از قبولی در این رشته خواب پسرعموی شهیدم رو دیدم که با هم در آسمان پرواز می کردیم و یک دستم کتاب شده بود. از روحانی تعبیر پرسیدم. گفت:«درسی می خوانی؟» گفتم: «بله» گفت:« کتاب اشاره به همین است با این رشته تو به رستگاری خواهی رسید.»
 باور نمی کردم. تا اینکه در جمع بسیج دانشجویان پرستاری به مجروحین عملیات والفجر ۸ شبانه روزی خدمت کردیم و دو سال سربازی ام در دوران جنگ و خدمت به رزمندگان اسلام گذشت و دعای بیماران را بعد از خوب شدن می شنیدم، باورم شد که فلاح و رستگاری در خدمت به مردم هست.

* چه تعریفی از جایگاه پرستاری در کشور دارید؟ آیا در جایگاه مطلوب و واقعی خود قرار دارد؟
** جایگاه پرستاری در کشور، مطلوب اما واقعی نیست. از بعد انسانی خدمت به مردم است، اما از بعد کاری و قانونی جای علم و کار در رشته پرستاری بهم ریخته است. گاهی فکر می کنی خواندن آن همه مطالب علمی بیهوده بوده، چون گاهی ممکن است چیزی که از تو خواسته شود که خارج از آن چارچوب علمی است که فراگرفته ای.
به نظرمن مرزهای رشته پرستاری در عمل گنگ و بهم ریخته است و پرستاران در عین داشتن تجربیات و اطلاعت زیاد عملا هیچ استقلالی نه در محیط کار و حتی در جامعه نیز ندارند.

*  به نظر شما یک پرستار باید دارای چه خصایصی باشد؟
** خصوصیات یک پرستار بسیار سخت است و کار هر کسی نیست. گذشت، ایمان، ایثار، وجدان، وفاداری، رازداری، دلسوزی، مهربانی، صبور و باحوصله بودن، حس همکاری زیاد، سلامتی ذهن و روان و آمادگی جسمانی همگی از جمله خصایصی است که یک پرستار باید به آن آراسته باشد.

* پرستار بودن در صنعت نفت به عنوان چرخ صنعت کشور چه حساسیت ها و چه مسوولیت هایی در پی دارد؟
** به نظر من یکی از مهمترین واحدهای غیر درگیر یا بهتر بگوییم نیمه درگیر در کارهای عملیاتی صنعت نفت، بهداشت و درمان است. ما در بسیاری از عملیاتها از ابتدا تا انتها یک چسب زخم ساده هم استفاده نکرده ایم، اما به گفته خود همکاران گاز یا نفت، همین که آمبولانس و پرستار را کنار خود می بینند، با آرمش خاطر به انجام فعالیت های سخت و خطیر خود می پردازند. و این امر مسوولیت ما را در خدمت رسانی به این عزیزان که چرخ صنعت کشور به دست توانایشان می چرخد، بیشتر می کند.

* شما در این سالهای خدمت در منطقه محرومی مانند سرخس ماندگار شده اید.
** سالهای خدمتم در شهرستان سرخس جزو بهترین سالهای زندگی من بود. مردمی دوست داشتنی و خونگرم که افتخار می کنم که بهترین سالهای عمرم را در خدمت آنها بوده ام.

* در طی این سالها حتما خاطرات زیادی از شغل شریفتان دارید لطفا بعضی از این خاطرات را برای ما تعریف کنید؟
** کار ما پر از خاطرات تلخ و شیرین است، مرگ و زندگی آمیخته با کار ما است. تقریبا همه اش خاطره است به خصوص لحظاتی که زندگی ای را احیا می کردیم.
به یاد دارم کودکی از طبقه دوم سقوط کرده بود، اقدامات و نجات اولیه این کودک را انجام دادیم و بعد با آمبولانس به مشهد منتقلش کردیم و برخلاف انتظار دیگران حتی پدر و مادرش زنده ماند. سالها بعد که بزرگ شده بود با من رفیق شده بود و هر بار که من را می دید تشکر می کرد، خیلی لذت بخش بود.
همکاری که با موتور تصادف کرده بود و بعلت شکستگی جمجمه در کما بود را داشتیم با آمبولانس به مشهد انتقال می دادیم،  نزدیکی های مشهد آرام آرام به هوش آمد و اولین کلماتی که به زبان آورد یا امام رضا بود و ...
اما یک بار در یکی از شرکتهای خصوصی در مشهد، کارم افتاد دست آقای جوانی که مسوول حسابداری آنجا بود. طبق معمول بعد سلام و احوالپرسی مشکلم را مطرح کرده و منتطر پاسخ آن بودم. متوجه شدم ایشان به من می خندند، تعجب کردم چه اتفاقی افتاده، اشتباهی از من سر زده یا درخواستم خنده دار است تا خواستم حرفی بزنم از من پرسید: «منو می شناسی؟» گفتم: «خیر» گفت: «من فرزند یکی از کارکنان پالایشگاه هستم که در کودکی خیلی به من آمپول زدید. و یک بار که حالم خیلی بد بود بعد از اینکه آمپول زدید کلی سرتون داد زدم و باهاتون دعوا کردم و شما فقط به من می خندیدید.» برام جالب بود. اما جالب تر این بود که مسوول محترم حسابداری در کمال ناباوری گفت که کاری از دستم برای شما بر نمی آید. خندیدم و  گفتم: «حالا بعد از این همه سال من باید داد بزنم و با شمادعوا کنم؟» هردو خندیدیم و خداحافظی کردم و رفتم.

* از  اینکه پرستار نمونه شده اید، چه احساسی دارید؟
** از بزرگوارانی که حقیر را قابل دانستند و با عنوان نمونه خطاب کردند تشکر می کنم. یکی از سخت ترین کارها انتخاب پرستار نمونه است چون این قدر پرستار خوب و نمونه داریم که انتخاب یکی نفر از این جمع افراد پرتلاش و خدوم کار سختی است.
در این جا لازم می دانم  از تمام همکارانی که در طی این سالها در جوارشان خدمت کردم که هرکدامشان به جای خود نمونه هستد و از حضورشان درسها یاد گرفته ام تشکر و قدردانی کنم. این سالها برای من سرشار از تجربیات و خاطرات خوب هست.
و برای تمام کسانی که با عشق برای سربلندی ایران عزیز خدمت می کنند آرزوی سلامتی شادابی و موفقیت می کنم، شاد و پیروز باشید.
۱۱ دی ۱۳۹۸ ۱۵:۳۶
تعداد بازدید : ۹۰۱
کد خبر : ۶,۴۶۹