سال جهش تولید با مشارکت مردم
امروز جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ ۱۱:۰۲
 

اخبار

اولین نشست مشترک روسای HSE منطقه پارس جنوبی و جم با بهداشت و درمان صنعت نفت بوشهر

جلسه مشترک روسای HSE منطقه پارس جنوبی و جم با روسای بهداشت و درمان صنعت نفت بوشهر و خارک و همچنی دکتر دارابی قایم مقام دانشگاه علوم پزشکی بوشهر به میزبانی بهداشت و درمان بوشهر در سالن کنفرانس بیمارستان توحید جم برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی بهداشت و درمان صنعت نفت بوشهر،در ابتدا دکتر مالکی رئیس بهداشت ودرمان صنعت نفت بوشهر و خارگ ضمن عرض خوشامد به مسئولین HSE های منطقه گفت: اولویت وزارت نفت ،بهره مندی از منابع انسانی سالم با بهره وری بالا بوده و سازمان بهداشت و درمان صنعت نفت صیانت از سلامت نیروی انسانی و ارتقاء آن را در ارتباط تنگاتنگ با امور HSE ،وظیفه خود می داند.

دکتر مالکی اقدامات سلامت محور در حوزه طب صنعتی و بحران و تعامل حداکثری بهداشت و درمان صنعت نفت با واحد های HSE در منطقه را حایز اهمیت دانست.

وی گفت:برای رسیدن به اهداف مشترک باید برنامه های مدون داشته باشیم و سطح تعامل HSE ها با بهداشت و درمان را بالا ببریم و قطعا دانشگاه علوم پزشکی بوشهر نیز در این راه پشتیبان علمی ما خواهد بود.

دکتر مالکی افزود: از آیتم های طب کار بررسی job fitness (تناسب افراد با شغل آنها) ،غربالگری بیماریها و بررسی hazard های منطقه می باشد. باید به سلامت کارکنان صنعت نفت توجه بیشتری شود و اقداماتی مانند بهبود Life style یعنی برنامه هایی برای اصلاح شیوه زندگی جزو اصول اولیه سلامتی است.

رئیس بهداشت و درمان صنعت نفت بوشهر و خارگ گفت:ما مجوزهای قانونی معاینات سلامت را از دانشگاه در اختیار داریم و برای پیشبرد اهدافمان باید به کمک مدیران منطقه برای تمرکز معاینات در یک محل و تجمیع منابع اقدام نمائیم . در این راه مدیران شرکتها هم باید از ابزارهای مدیریتی خود استفاده نمایند.

 در ادامه ،پنل تخصصی پزشکان متخصص طب کار شامل دکتر سعید لطفی ،دکتر کیوان کرمی فر،دکتر ایرج جامه بزرگی و همچنین دکتر نصرآبادی و دکتر مالکی تشکیل شد.

در این پنل ابتدا دکتر جامه بزرگی در مورد تعاریف اولیه سلامت و مفاهیم پایه همچون سلامت عمومی GBD(بار جهانی بیماریها ) توضیحاتی ارائه نمود و به ارتباط تنگاتنگ HSE ها با بهداشت و درمان صنعت نفت تاکید کرد و گفت: ان شاالله با برگزاری این نشست ها به راهکارهای عملی که نتیجه بخش باشد برسیم.

  سپس دکتر لطفی رئیس طب کار بهداشت و درمان صنعت نفت بوشهر گفت: با توجه به اهمیت میزان مواجهه با عوامل زیان آور شغلی،تکمیل صحیح فرمهای معرفی شاغلین برای معاینات سلامت که توسط امور HSE شرکتها تهیه و تکمیل می گردد یکی از مهمترین راهنماهای تیم سلامت کار در معاینات شغلی و job fitness محسوب می گردد و با توجه به شیوع بالای بیماریهای مزمن غیر واگیر و شغلی یکی از اهدف ما پیگیری این بیماریها با هدف کنترل آنها می باشد.

دکتر لطفی همچنین افزود: اطلاع کافی از نقشه کلی hazard های منطقه می تواند به ما در اشراف کامل و جامع به شرایط  شغلی کارکنان و شرایط بهداشتی آنها کمک نماید.

سپس دکتر کرمی فر مسئول فنی مرکز تخصصی طب کار پارس در بهداشت و درمان صنعت نفت بوشهر به 3 هدف اصلی طب صنعتی اشاره کرد که شامل انجام معاینات استخدامی برای احراز صلاحیت فرد برای انجام یک شغل،معاینات دوره ای و fitness for work  می باشد .

وی گفت: اقدامات بهداشتی محیط کار جزء لاینفک ارتقاء سلامت می باشد. در این راستا تمامی واحدهای HSE همچنین برای کشف بیماریهای شغلی و غیر شغلی در مراحل اولیه و با تشکیل یک تیم کاری با واحدهای طب صنعتی می توانند برنامه ریزی هدفمندی برای کاهش بیماریها و عوارض شغلی داشته باشند. از طرف دیگر غربالگری بیماریها نیز برای تمام بیماریها نیست و طب صنعتی هرگونه بیماری را نمی تواند شناسایی کند. ولی برخی بیماریها ویژگیهای لازم برای غرالگری را دارند که طب صنعتی براساس موازین علمی معتبر در این زمینه عمل می نماید.

 در ادامه دکتر نصرآبادی رئیس دارو و درمان بهداشت و درمان صنعت نفت بوشهر با بیان تجربه ای واقعی از وقوع یک اختلال در سلامتی شاغلین در یکی از مناطق ویژه کشور پرداختند که می رفت تا تبدیل به یک معضل و یا بحران در منطقه شود.ولی مداخله تخصصی طب صنعتی و تعامل ویژه با امور HSE و مدیران شرکتها در آن زمان باعث کنترل کامل بحران گردید.

 وی در همین راستا مشارکت نیروهای تخصصی واحد سلامت کار در کارگروههای کمیته سلامت شرکت های نفت،گاز وپتروشیمی منطقه پارس جنوبی و جم را لازم دانست و گفت: وجود جلسات مشترک حتی به صورت فصلی می تواند باعث تبادل اطلاعات و همفکری در مواردی همچون چاره جویی جهت بهبود افراد پرخطر،آموزشهای تخصصی طب کار و ... گردد.

پس از آن دکتر دارابی قائم مقام دانشگاه علوم پزشکی بوشهر وظایف ذاتی دانشگاه علوم پزشکی را ارتقاء سلامت جامعه عنوان کرد و گفت : هدف دانشگاه علوم پزشکی بوشهر ایجاد تعاملات در راستای حفظ و ارتقاء سلامت کارکنان عزیز صنعت نفت می باشد که با توجه به وجود صنایع بزرگ و ارزشمند در بوشهر مجوز پذیرش دانشجو در مقطع کارشناسی ارشد را گرفته ایم  و خدارا شکر کسب مقام اول در علوم زیست فناوری دریایی نیز نصیب دانشگاه علوم پزشکی بوشهر گردیده است. ایشان در ادامه صحبت خود ،خواهان هم اندیشی دانشگاههای قطب با همراهی مدیران HSE صنایع منطقه شدند.

دکتر امیدوار عضو هیات علمی دانشگاه در رشته بهداشت حرفه ای دیدگاههای دانشگاه در حوزه پژوهش در صنعت را مطرح و راهکارهای همکاری نزدیک دانشگاه با صنعت را ارائه نمودند.به ویژه ،از شروع بکار پژوهشکده علوم زیست پزشکی خلیج فارس خبر دادند که می تواند اجرای بسیاری از طرحهای پژوهشی را به عهده بگیرد و یا مشاوره دهد.

مهندس بلکامه کارشناس مسئول بهداشت حرفه ای در معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بوشهر و همچنین خانم مهندس افشار کارشناس معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بوشهر نیز در مورد نحوه انجام کنترل و نظارت بر معاینات سلامت شغلی در سطح استان ،ثبت معاینات دوره ای و... در سامانه دانشگاه و مشکلات پیرامون تطابق با محیط کار صحبت نمودند.

در این نشست که به مدت 4 ساعت به طول انجامید روسای HSE منطقه پارس جنوبی دیدگاهها و مسائل مربوط به سلامت کارکنان در حوزه طب صنعتی را به صورت پرسش و پاسخ با حضور مسئولین طب کار و رئیس بهداشت و درمان صنعت نفت بوشهر مطرح و مورد بررسی قرار دادند.

۲۱ دی ۱۳۹۸ ۱۱:۲۴
تعداد بازدید : ۱,۲۲۶
کد خبر : ۶,۵۴۰