سال جهش تولید با مشارکت مردم
امروز پنج شنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ ۱۵:۰۳
 

اخبار

درمان در مناطق دورافتاده/اقدام های پیشگیرانه و محافظت از سلامت شاغلان در مرکزی و لرستان

بهداشت و درمان صنعت نفت مرکزی و لرستان، یکی از مناطق 19 گانه سازمان بهداشت و درمان صنعت نفت است که رسالت ارائه خدمات بهداشتی و درمانی به کارکنان نفت در استان های مرکزی و لرستان را به عهده دارد. این مرکز در دی سال 1370 تاسیس شد و یکی از بهداری های فعال در این سازمان به شمار می رود.

بهداشت و درمان صنعت نفت مرکزی و لرستان با دارا بودن 238 کارمند رسمی، قراردادی، پیمانکاری و پرکیس در یک کلینیک تخصصی، سه مرکز بهداشتی درمانی، دو مرکز سلامت کار و هفت مرکز پزشکیاری  در استان های مرکزی و لرستان مشغول به کار است. جمعیت تحت پوشش این مرکز حدود  14 هزار نفر می شود که 4 هزار نفر از این جمعیت بازنشسته هستند. درباره چگونگی ارائه خدمات درمانی این منطقه  با  رحیم معصومی، رئیس بهداشت و درمان صنعت نفت مرکزی و لرستان به گفت و گو نشسته ایم که در ادامه می خوانید:

  در زمینه همکاری با 115 مرکز درمانی در استان های مرکزی و لرستان بفرمایید که این تعامل چگونه است؟

درمان ها در مناطق مرکزی و لرستان به دو صورت مستقیم و غیرمستقیم انجام می شود. در بخش غیرمستقیم برخی خدمات را از بخش های دولتی و خصوصی خریداری و با 115 مرکز در استان مرکزی و لرستان قرارداد منعقد کرده ایم که تمامی مراکز دولتی استان های مرکزی و لرستان را دربرمی گیرد، ضمن آنکه با برخی مراکز خصوصی نیز به صورت انتخاب شده، تفاهمنامه داشته ایم.  خدمات بهداشتی پیشگیرانه در امر درمان اهمیت ویژه ای دارد، از این رو محافظت از سلامت شاغلان را سرلوحه کار خود قرار داده ایم و خدمات تخصصی طب کار، معاینه های دوره ای، اقدام های پیشگیرانه و محافظت از سلامت شاغلان را دنبال می کنیم. همچنین در کلینیک ها خدمات پزشکی خانواده ارائه می شود.

 با توجه به اینکه آموزش، یکی از ارکان اصلی فرهنگسازی   به شمار می رود، چه اقدام هایی از سوی بهداشت و درمان صنعت نفت مرکزی و لرستان در این باره صورت گرفته است؟

در زمینه آموزش، برنامه های متنوعی داریم که از جمله آن می توان به برگزاری دوره های آموزشی مدون تخصصی برای پزشکان و پیراپزشکان با همکاری دانشگاه علوم پزشکی و اخذ امتیاز بازآموزی، برگزاری دوره های آموزشی مدیریتی در ارتباط با وظایف شغلی اشاره کرد، ضمن آنکه با توجه به تحقق برنامه ریزی آموزشی و ارتقای دانش کارکنان رتبه برتر آموزشی در مناطق را کسب کرده ایم.  برگزاری دوره های آموزشی کمک های اولیه، روانشناسی، مهارت های زندگی، ارگونومی، تغذیه سالم و... برای کارکنان شرکت های نفتی منطقه، برگزاری کلاس های آموزشی مهارت های زندگی برای خانواده ها، انجام معاینات آموزشی در مدارس با کمک آموزش و پرورش و مدیران مدارس و برگزاری همایش های دیابت و تغذیه بر اساس برنامه های پزشکی خانواده از دیگر مواردی است که در زمینه آموزش انجام داده ایم.

لطفا درباره ارائه خدمات بهداشتی و درمانی در مناطق مرکزی و لرستان توضیح دهید؟

پلی کلینیک تخصصی اراک در سال 1395 با حمایت  وزیر نفت و مسوولان سازمان بهداشت و درمان تجهیز و به بهره برداری رسید. این مرکز در دو شیفت به ارائه خدمات درمانی و پاراکلینیکی می پردازد.  دو درمانگاه در شهر مهاجران فعالیت دارند که یکی از آنها درمانگاه حضرت ولیعصر(عج) است که به صورت شبانه روزی به ارائه خدمات می پردازد. خدمات این مرکز شامل اورژانس،  متخصص اطفال، رادیولوژی، فیزیوتراپی، آزمایشگاه، دندانپزشکی (سطح یک و دو) و... می شود. درمانگاه حضرت فاطمه(س) نیز به صورت یک شیفت در منطقه پتروشیمی فعالیت دارد و امکانات آن شامل اورژانس، پزشک عمومی و داروخانه می شود.  مرکز سلامت با حضور متخصصان طب کار و پزشکان سلامت و کارشناسان مربوطه در مراکز صنعتی پالایشگاه و پتروشیمی به صورت شبانه روزی فعالیت دارد و ضمن ارائه خدمات سلامت کار، به صورت 24 ساعته، بیماران مراکز صنعتی و حوادث را پوشش می دهد. علاوه بر این، یک مرکز سلامت کار خانواده نیز در منطقه لرستان در 24 کیلومتری شهر خرم آباد با حضور پزشک، پرستار و کارشناسان مربوطه فعالیت دارد. همچنین 6 تلمبه خانه تنگ فنی، پل بابا، آسار، رازان، افرینه و برداسپی نیز در منطقه لرستان وجود دارد  که به نیروهای عملیاتی، امکانات بهداشتی و درمانی ارائه می کند. بتازگی نیز با همکاری دانشگاه علوم پزشکی استان مرکزی، مقدمات به کارگیری بالگرد درمانی و اورژانس هوایی در صنعت نفت منطقه ایجاد شده است. در مرکز سلامت کار پتروشیمی شازند نیز متخصصان طب کار، پزشکان طب صنعتی، کارشناسان بهداشت حرفه ای و عمومی حضور دارند و خدمات اورژانس و سرپایی ارائه می دهند و در صورت نیاز، فرد حادثه دیده به دیگر مراکز درمانی برای ادامه درمان منتقل می شود. بهداشت و درمان صنعت نفت مرکزی و لرستان موفق به کسب گواهینامه IMS-HSE شامل استانداردهایiso 9001-is14001 –ohsas18001  و اچ اس ای از شرکت URS انگلستان و استقرار بهینه الزام استانداردهای فوق برای افزایش کلینیک خدمات و رضایتمندی بیماران شده است.

تا کنون چه اقدام هایی برای بهبود عملکرد و ارائه خدمات بهداشت و درمان صنعت نفت مرکزی و لرستان انجام داده اید؟

استقرار قانون ارتقای سلامت اداری و مقابله با فساد و طراحی ساز و کارهای اجرایی، تشکیل کار گروه اجرای قانون سلامت اداری، شناسایی و کنترل نقاط آسیب پذیر و گلوگاه های فساد از جمله برنامه هایی است که دنبال می کنیم، ضمن آنکه آموزش و طراحی روش اجرای قانون سلامت اداری و مقابله با فساد و همچنین برگزاری آزمون برای مسؤولان و کارکنان را نیز داشتیم. در این زمینه از پیشتازان طرح فوق در سازمان بهداشت و درمان صنعت نفت به شمار می رویم.  ضمن تدوین و اجرای 40 تا50 برنامه سالانه، همسو با استراتژی سازمان، در تمامی حوزه های بهداشت و درمان، خدماتی به منظور بهبود کیفیت خدمات درمانی و بهداشتی، افزایش میزان رضایتمندی بیماران، ایجاد صرفه جویی، افزایش بهره وری و آمادگی مواجهه با شرایط اضطراری و بحران ها را انجام داده ایم.  به منظور پایش و نظارت بر فرایندهای خدمات درمانی و بهداشتی و حصول اطمینان از عملکرد صحیح و اثربخش  واحدها در ارائه خدمات با کیفیت، برای ارتقای سطح رضایتمندی بیماران، واحد نظارت بر درمان تشکیل شد. این واحد با انجام بازدید های برنامه ریزی شده، ضمن شناسایی نقاط ضعف سیستم، اقدام های اصلاحی و پیشگیرانه را برای اجرا ابلاغ می کند، همچنین با پیگیری های منظم برای اطمینان از اثربخش بودن اقدامات، تشویق و تنبیه مناسب نیز در نظر گرفته می شود.

تعامل با شرکت های نفتی و دانشگاه های علوم پزشکی در سطح دو استان مرکزی و لرستان چگونه است؟

با شرکت های نفتی، دانشگاه های علوم پزشکی، سازمان تامین اجتماعی و مراکز درمان خصوصی در دو استان مرکزی و لرستان، جلسات ماهانه ای را با هدف پیگیری موضوعات مطرح شده و رفع مشکلات جمعیت طبی برگزار می کنیم.

واحد سلامت کار بهداشت و درمان مرکزی و لرستان چه وظایفی را به عهده دارد؟

در سال 1397، تعداد  7 هزار و 432  کارمند رسمی، قراداد مدت موقت و پیمانکاری شرکت های تحت پوشش، از مراکز سلامت بهداشت و درمان صنعت نفت مرکزی و لرستان، خدمات طب کار دریافت کرده اند.  با توجه به وجود مراکز انتقال مواد نفتی  استراتژیک در دو استان لرستان و مرکزی و اهمیت سلامت کارکنان در این مراکز، تیم سیار سلامت کار بهداشت و درمان مرکزی و لرستان طی برنامه هایی منظم در مراکز انتقال مواد نفتی (شامل تلمبه خانه های تنگ فنی، آسار، پل بابا حسین، برد اسپی کوهدشت، منطقه چنار، رازان و ازنا) چند بار در هر تلمبه خانه طی سال 97 حضور پیدا کرده و از نزدیک علاوه بر انجام معاینه های شغلی، به رفع مسائل بهداشتی و  درمانی پرسنل پرداخته است. واحد تغذیه بهداشت و درمان مرکزی و لرستان برای ایجاد سند بهبود تغذیه کارکنان صنعت نفت، شرکت ملی پخش فراورده های اراک را به عنوان الگو در سال 97 انتخاب کرده و طی بازدیدهای مکرر و اصلاح رژیم های غذایی متناسب با شرایط فیزیکی و فیزیولوژی کارکنان و همچنین برگزاری کلاس های آموزشی تغذیه برای کارکنان و خانواده های آنها تلاش قابل قبولی داشته است. واحد بهداشت عمومی و محیط سلامت کار نیز  طی بازدیدهای برنامه ریزی شده و انجام تست های کلر و تست آب و همچنین بازرسی از محموله های مواد پروتیینی رستوران ها فعالیت در خور توجهی در پیشگیری از بیماری ها داشته است. ضمن آنکه بخش پرستار صنعتی مراکز سلامت کار، علاوه بر انجام وظایف پرستاری در شرایط نرمال عملیاتی شرکت های تحت پوشش، در تعمیرات اساسی شرکت ها نیز حضوری فعال داشته و با توجه به حوادث مکرر در سایت های عملیاتی، بخصوص در زمان تعمیرات اساسی، حضور و تجربه همکاران پرستار، باعث کاهش شدت پیامد ناشی از حوادث شده که این امر تقدیر مدیران از عملکرد این بخش در شرایط اضطراری را به همراه داشته است.  با توجه به احتمال حوادث آتش سوزی در سایت های عملیاتی شرکت های تحت پوشش، طی پیگیری های مکرر و رایزنی های بسیار با مدیران پالایشگاه امام خمینی(ره) شازند، مقرر شد واحد سوختگی، با الگوبرداری از سایر مراکز  اورژانس ،در مرکز سلامت کار پالایشگاه احداث شود.

 ارائه خدمات درمانی به بومیان منطقه چگونه است؟

در گذشته شهر مهاجران کاملا نفتی بود؛ اما اکنون از این حالت خارج شده و بومیان نیز در آنجا ساکن شده اند، به طوری که تعداد جمعیت آنها چند برابر جمعیت نفتی هاست. این شهر مرکز درمانی ندارد، از این رو با مجوزی که از سازمان بهداشت و درمان صنعت نفت گرفته شده، از سال 1371 به بومیان خدمات درمانی ارائه می شود و امروز بیش از 50 درصد مراجعه کنندگان به مراکز درمانی مناطق عملیاتی، بومی هستند و 30 درصد هزینه خدمات را خود آنها پرداخت می کنند.

و سخن آخر

پیشرفت اقدام های آموزشی، خدمات پیشگیرانه، سلامت کار و سلامت خانه، از مهمترین برنامه هایی است که  امسال در دستور کار داریم. در نیمه نخست امسال، سه دوره برنامه آموزشی برای خانواده ها برگزار کردیم؛ یکی از این برنامه ها دیابت است که تاکنون شش جلسه آموزشی از سوی تیم سلامت خانواده برگزار شده است، ضمن آنکه متخصصان طب کار برای برخی کارکنان، آموزش چهره به چهره دارند و آنها را برای بهتر شدن بیماریشان راهنمایی می کند. الگوی تغذیه سالم و فعالیت های بدنی، یکی از برنامه های آموزشی پیش روی ماست که در بحث سلامت بسیار مؤثر است. بهداشت و درمان مرکزی و لرستان، نخستین مرکزی است که توانسته مجوز مرکز تخصصی سلامت کار در صنعت نفت را دریافت کند و با حضور دو متخصص طب کار، این مجوز گرفته شده و در سازمان بهداشت و درمان صنعت نفت نیز به ثبت رسیده است.  علاوه بر اقدام های پیشگیرانه، سلامت کار، سلامت خانواده، آموزش و تغذیه اهمیت زیادی دارد، ضمن اینکه ارتقای کیفیت و استانداردسازی خدمات درمانی نیز در مراکز درمانی به مراجعان و بیماران مورد توجه قرار دارد. در این زمینه بخشی از نوسازی تجهیزات و امکانات مراکز درمانی انجام شده و بخشی دیگر نیز تا پایان سال انجام خواهد شد. می خواهیم به سمت کیفیت استاندارد مورد نظر وزارت بهداشت و درمان و آموزش پزشکی کشور و دستور سازمان بهداشت و درمان صنعت نفت حرکت کنیم. در مسیر استانداردسازی تا پایان سال ناوگان حمل و نقل، تجهیزات و امکانات را استانداردسازی خواهیم کرد تا خدمات با کیفیتی ارائه کنیم. صنعت نفت در درجه اول می تواند به کارکنان خود خدمات ارائه دهد و در مرحله بعد به بومیان شهرهایی که کم برخوردار هستند. ما به جاهایی ارائه خدمات داریم که وزارت بهداشت و درمان و آموزش پزشکی کشور تاکنون به آنجا نرفته و حتی امکان حضور نیز وجود ندارد، مانند تنگ فنی که شریان و مرکز مهم انتقال نفت شمال به جنوب است.

منبع : مشعل(سمیه راهپیما)

۳۰ دی ۱۳۹۸ ۱۰:۰۱
تعداد بازدید : ۳۲,۸۷۵
کد خبر : ۶,۵۷۰