سال جهش تولید با مشارکت مردم
امروز پنج شنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ ۱۵:۳۲
 

اخبار

کلاس آموزشی دستورالعمل مراقبت، تشخیص و درمان کرونا ویروس جدید در بهداشت و درمان صنعت نفت شمال شرق

کرونا ویرو سها (Crnaviruses) خانواده بزرگی از ویروس ها هستند که از ویروس سرماخوردگی معمولی تا عامل بیماری های شدیدتری همچون سارس و مرس را شامل می شود. کرونا ویروس ها در سال ۱۹۶۵ کشف شدند و مطالعه بر روی آن ها به طور مداوم تا اواسط دهه ۱۹۸۰ ادامه داشت. تاکنون هفت نمونه از ویروس کرونا کشف شده است. آخرین نوع آنها، در دسامبر ۲۰۱۹ در شهر ووهان چین با همه گیری در انسان شیوع پیدا کرد.
واژه « کرونا ویروس» از کلمه لاتین «crna»" یا کلمه یونانی « κορώνη » به معنی تاج یا هاله گرفته شده است. این واژه به مشخصه ظاهری ویریون ها که در زیر میکروسکوپ الکترونی دیده می شود، اشاره دارد.
به منظور آشنایی کادر درمانی بهداشت و درمان صنعت نفت شمال شرق، کلاس آموزشی تخصصی در درمانگاه شبانه روزی صنعت نفت مشهد برگزار شد. دکتر محمدرضا هادیزاده عضو هیات علمی دانشگاه به تشریح کامل این بیماری پرداخت که خلاصه ای از این مطالب را با هم مرور می کنیم:
مختلف 15

ساختار کرونا ویرو سها دارای یک ژنوم آران ای معمولی است. افرادی که هم زمان دارای بیماری دیگری باشند و کودکان مبتلا به بیماری های قلبی، بیشتر در معرض خطر ابتلا به کرونا ویروس ها هستند.

معمولاً شدت سرماخوردگی که کروناویروس عامل آن باشد بیشتر است. کرونا ویروس ها که پس از راینو ویروسها بزرگترین عامل ابتلا به سرماخوردگی هستند، بیشتر در زمستان و بهار باعث سرماخوردگی می شوند. اگرچه کرونا ویروس ها بیشتر در حیوانات دیده می شوند، اما پنج نوع از آن ها دستگاه تنفسی بدن انسان را تحت تأثیر قرار می دهد.
خانواده ویروس کرونا همیشه از گونه حیوانی به گونه دیگری منتقل شده است. این ویروس برای انتقال آسان تر ممکن است تکامل پیدا کند و موجب بیماری سخت تری شود. این بیماری جدید یک بیماری قابل انتقال از حیوان به انسان محسوب می شود.
اهداف اصلی مراقبت کرونا ویروس جدید تعیین موارد قطعی کرونا ویروس جدید اعم از تک گیر یا خوشه ای و شناسایی هرگونه شواهدی مبنی بر انتقال فرد به فرد تشدید شده یا پایدار و تعیین عوامل خطر و نواحی جغرافیایی پرخطر عفونت کرونا ویروس جدید است.
 
مورد مشکوک
مورد مشکوک موردی است که باید نمونه گیری شده و بررسی های بیشتری درمورد آن انجام پذیرد. فرد مبتلا به بیماری شدید تنفسی تب دار سندرم (SARI) که به دلیل تب، سرفه و ...نیازمند بستری در بیمارستان است و عامل بیماری زای دیگری برای توجیه علائم بیماری وی متصور نیست که حداقل یکی از مشخصات ذیل را دارا باشد:
- سابقه سفر به ووهان، در استان هوبای کشور چین، در عرض 14 روز قبل از شروع علائم بیماری
- از کارکنان بهداشتی درمانی ( پزشک، پرستار، خدمه و سایر پرسنل بخش) باشد که در محلی که یک مورد بیمار تنفسی شدید بستری بوده است خدمت کرده و تردد داشته است. بدون توجه به ملیت یا سابقه مسافرت آن بیمار
- علی رغم درمان های مناسب برای پنومونی، پاسخ بالینی نامناسب بوده و به شکل غیرمعمول و غیرقابل انتظاری وضعیت بالینی بیمار حادتر و وخیم تر شود ( بدون توجه بهسابقه سفر و ملیت بیمار)
بیمار دارای علائم تنفسی با هر شدتی که باشد، که در عرض 14 روز قبل از شروع علائم بالینی یکی از انواع تماس های ذیل را داشته باشد:
- تماس نزدیک با مورد قطعی و علامت دار بیماری nCV 
- کار در بیمارستان یا مرکز درمانی در کشوری که انتقال داخل بیمارستانی در آن کشورگزارش شده باشد.
- تماس مستقیم با مخازن حیوانی درصورتی وجود عفونت کرونا ویروسی جدید در حیوان قطعی شده باشد.
 
کىترل عفونت
استراتژی های کنترل عفونت جهت پیشگیری و محدود سازی گسترش بیماری در مراکز درمانی بدین شرح است:
- ظن بالینی بالا، تشخیص زودهنگام و کنترل عفونت در منبع احتمالی
- به کار گیری احتیاطات استاندارد برای همه بیماران
- بهره گیری از اقدامات احتیاطی بیشتر تماسی، قطره ای، و هوا برد درموارد مشکوک
- اقدامات کنترل عفونتی مدیریتی، مهندسی و محیطی
 
احتیاط های تماسی و قطره ای در تماس با مورد مشکوک
علاوه بر احتیاط های استاندارد، همه افراد اعم از اعضای خانواده، ملاقات کنند گان با بیمار و کادر بهداشتی درمانی بیمارستان، برای تماس با بیمار مشکوک به کرونا ویروس جدید باید احتیاط های تماسی و قطره ای را رعایت کنند.
- بیمار در یک اتاق انفرادی با تهویه مناسب بستری شود.
- اتاق های بخش های عمومی که تهویه طبیعی دارند باید هوای اتاق 160 لیتر در هر ثانیه به ازای هر بیمار تهویه شود.
- زمانی که اتاق انفرادی در دسترس نیست، می توان بیماران مشکوک به nCoV را در یک اتاق در کنار هم با رعایت احتیاط های استاندارد به صورت کوهورت بستری کرد.
- تخت های بیماران حداقل یک متر از هم فاصله داشته باشد.
- اگر امکان دارد کادر درمانی که از بیمار nCoV مراقبت می کنند، از مراقبت سایر بیماران معاف شوند تا از انتقال عفونت از بیمار مشکوک به سایر بیماران در صورت خطای احتمالی ناخواسته در کنترل عفونت جلوگیری شود.
- از ماسک طبی استفاده شود.
- از محافظ چشم و صورت استفاده شود.
- از گان آستین بلند غیراستریل تمیز و ضد آب استفاده شود.
- از دستکش استفاده شود.
- وسایلی که برای بیمار استفاده می شود (دستگاه فشار خون، استتوسکوپ و...) انحصاری برای خود بیمار باشد. در صورتی که لازم است وسیله ای برای بیماران دیگر نیز استفاده شود، باید تمیز و ضدعفونی (الکل اتیل 70 درصد) شود.
- در صورت احتمال آلودگی دست ها، از لمس چشم، بینی و دهان خودداری شود.
- بیمار نباید از اتاق بستری خارج شود، مگر ضرورت بالینی داشته باشد.
- برخی اقدامات تشخیصی درمانی مانند تعبیه لوله تراشه، خروج لوله تراشه، برونکوسکوپی، احیا قلبی ریوی، تهویه دستی کمکی قبل از انتوباسیون، تراکئوتومی، تهویه کمکی غیرتهاجمی می توانند منجر به ایجاد آئروسول شوند و خطر انتقال هوابرد کرونا ویروس ها را به دنبال دارند.
- در زمان انجام اقدامات تولید کننده آئروسول تعداد افراد حاضر در اتاق، باید به حداقل ممکن برسد و افراد باید کاملا به وسایل ایمنی اعم از ماسک ها و گان مخصوص، عینک و... مجهز باشند.

 
تا چه زمانی رعایت احتیاطات تماسی و قطره ای برای بیمار مشکوک به  کرونا ویروس ضروری است؟
احتیاط های استاندارد در تمام زمان ها باید رعایت شود. احتیاط های اضافه بر آن (تماسی و قطره ای) تا زمانی که بیمار بدون علامت نشده است باید ادامه یابد. اطلاعات بیشتر درمورد راه های انتقال بیماری باید در هفته ها و ماه های آینده به دست برسد تا بتوان درمورد طول دوره احتیاط های اضافه با دقت بیشتری نظر داد.

تشخیص زود هنگام بیماران شدید تىفسی ناشی از nCV-2019
- تمام بیماران مبتلا به SARI در اولین زمان باید شناسایی شده و جانمایی مناسب بر اساس موازین کنترل عفونت برای ایشان انجام شود.
- بیمار مبتلا به کرونا ویروس جدید 2019 می تواند دارای علائم خفیف، متوسط یا شدید باشد.
- بیماری بدون عارضه بیمار دارای عفونت حاد تنفسی فوقانی بدون عارضه ( بدون نشانه های شوک، سپسیس، دهیدراتاسیون و تنگی نفس)، ممکن است گاهی بدون تب، سرفه، گلودرد، احتقان بینی، بی حالی، سردرد یا درد عضلانی باشد.
- سالمندان و بیماران دارای نقص ایمنی ممکن است با علائم غیر اختصاصی آتیپیک مراجعه کنند.
- پنومونی خفیف: بالغین مبتلا به پنومونی که نشانه های پنومونی شدید را ندارد. کودک مبتلا به پنومونی غیرشدید که دارای سرفه یا دشواری در تنفس به همراه تنفس سریع باشد.( زیر 2 ماه بیشتر از 60 تنفس در دقیقه، 2 ماه تا 11 ماه بیشتر از 50تنفس در دقیقه، یکسالگی تا 5 سالگی بیشتر از 40 تنفس در دقیقه)
- پنومونی شدید: در جوانان و بالغین تب یا نشانه های بالینی مطرح کننده عفونت تنفسی، به همراه یکی ازنشانه های سرعت تنفس بیشتر از 30 بار در دقیقه، دیسترس تنفسی شدید، یا SpO2 کمتر از 90 درصد در هوای اتاق، تو رفتگی قفسه صدری
در هنگام تنفس سریع از سایر نشانه های پنومونی که ممکن است وجود داشته باشد. تشخیص پنومونی شدید بالینی است انجام رادیولوژی جهت رد کردن عوارض کمک کننده است.

 
درمان حمایتی زود هنگام و پایش بیمار
- اکسیژن درمانی مکمل برای بیماران SARI و دچار دیسترس تنفسی، هایپوکسمی یا شوک بلافاصله شروع شود.
- مدیریت مایعات بیماران SARI تا وقتی وارد فاز شوک نشده اند باید به صورت محافظه کارانه انجام شود (زیرا مایع درمانی اگرسیو می تواند در اکسیژناسیون بیماراختلال ایجاد کند، به ویژه در زمانی که دسترسی به تهویه مکانیکی محدود است.)
- درمان آنتی بیوتیکی تجربی مناسب برای پوشش تمام عوامل بیماری زای احتمالی SARI تجویز شود.
- در بیمارانی که در فاز سپسیس هستند در عرض یک ساعت بعد از آغاز ارزیابی بیمار،هرچه سریعتر درمان آنتی بیوتیکی مناسب شروع شود.
- برای درمان پنومونی های ویروسی یا ARDS بطور روتین کورتون تجویز نشود (مگر دلیل محکم دیگری دال بر نیاز به کورتون موجود باشد)
- بیماران مبتلا به SARI به دقت از نظر بروز نشانه های بدتر شدن وضعیت بالینی پایش شوند
- توجه به بیماری های زمینه ای بیمار جهت تعیین پیش آگهی و مدیریت بالینی در شرایط وخیم بالینی.
- هیچ درمان و واکسنی برای عفونت های کرونا ویروس وجود ندارد.
- دانشمندان توانسته اند برای انواع مختلف کروناویروس، کمی پس از شیوع آنها، درمان هایی پیدا کنند.
 
تشخیص آزمایشگاهی
نمونه خون برای کشت باکتری های احتمالی ایجاد سپسیس یا پنومونی تهیه شود ترجیحا قبل از تجویز آنتی بیوتیک نباید شروع آنتی بیوتیک تراپی را صرفا به دلیل تهیه نمونه خون به تاخیر انداخت.
هم نمونه از راه تنفسی فوقانی و هم از راه تنفسی تحتانی باید برای انجام RT-PCR تهیه شود. اگر امکان انجام RT-PCR وجود ندارد می توان از روش های سرولوژی استفاده کرد.
در مورد بیمار بستری شده nCV-2019 باید نمونه های فوقانی و تحتانی دستگاه تنفسی تا زمان مشخص شدن پاکسازی ویروس از بدن، تکرار شوند. در بیماری که ازنظر بالینی بهبود دارد باید تا منفی شدن دو نمونه گیری پشت سر هم به فاصله 24 ساعت
از هم، این نمونه گیری ها تکرار شود. فاصله نمونه گیری هر 3 تا 4 روز تا بهبود بالینی است.

دکتر هادیزاده

 مختلف 13

 

مختلف 16
مختلف 14

۳ اسفند ۱۳۹۸ ۰۹:۲۰
تعداد بازدید : ۱,۰۵۴
کد خبر : ۶,۷۷۶