سال جهش تولید با مشارکت مردم
امروز جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ ۰۵:۳۱
 

اخبار

متخصص بیماری های داخلی: زنان در خط مقدم مبارزه با کرونا هستند

متخصص بیماری های داخلی بهداشت و درمان صنعت نفت شمال شرق گفت: با توجه به شرایط همه گیری کووید 19 زنان برای گذار از این دوره سخت نیازمند آگاهی، هوشیاری و حمایت همه جانبه در خانواده و جامعه هستند تا به عنوان مدیران سلامت خانواده نقش بسار مؤثر خود را ایفا کنند.
دکتر فهیمه ثمره محمدیان افزود: اگر چه شواهد ملی و بین المللی حاکی از آن است که در این همه گیری خطر مستقیم بیشتری سلامت و حیات مردان را تهدید می کند، اما تاثیر طولانی مدت همه گیری کرونا در عین حال می تواند بر سلامت جسمی، روانی و اجتماعی زنان و در نتیجه خانواده و جامعه آسیب های جدی وارد کند.
وی با تاکید به وظایف سنگین زنان در مواجهه با همه گیری کرونا خاطر نشان کرد: علاوه بر بیماری و مرگ و میر ناشی از کووید 19 در زنان، نگرانی های مرتبط با سلامت مادر و نوزاد در دوره بارداری و پس از زایمان، افزایش وظایف زنان در خانواده اعم از اقدام های پیشگیرانه و مراقبت از بیماران مبتلا در خانواده، اداره امور فرزندان در شرایط تعطیلی مدارس، مشکلات ناشی از مرگ و میر و بیماری همسر و... همچنین فشارهای اقتصادی ناشی از تعطیلی و قرنطینه ها آسیب های جدی به سلامت جسمی، روانی و اجتماعی زنان وارد می آورد.
دکثر محمدیان یادآور شد: در این شرایط کرونایی بانوان شاغل در نظام سلامت با مخاطرات جدی محیط کار نیز روبه رو هستند که سلامت جسم و روانشان را به خطر می اندازد از این رو نیاز به حمایت بیشتری دارند.
وی اظهار داشت: زنان با مدیریت صحیح می توانند در بحران کرونان نه تنها از خود و خانواده شان حفاظت کنند بلکه در پیشگیری از اشاعه بیماری و انتشار ویروس کرونا در جامعه نیز با آموزش فرزندان خود می توانند، مفید باشند.
این متخصص، آسیب پذیری زنان را در دوران کرونا سه برابر مردان عنوان کرد و افزود: همکاری همسر و فرزندان در انجام کارهای روزمره در کنار مدیریت خانه و فرزندان توسط مادر به آرامش محیط خانه و خانواده کمک می کند. 
وی با تاکید بر شیوه زندگی سالم برای عبور از بحران کرونا تصریح کرد: امروزه سبک غلط زندگی موجب افزایش فشارخون، سکته مغزی، دیابت، انواع سرطان های زنان، چاقی، کبد چرب و دردهای مزمن مفاصل شده به طوری که سلامت بانوان را تهدید و شرایط زندگی با کرونا، آن را تشدید می کند.
دکتر محمدیان خاطر نشان کرد: از این رو توصیه می شود خانواده ها تغذیه سالم و مناسب با استفاده از رژیم های سرشار از پروتئین، سبزیجات، میوه ها و لبنیات کم چرب داشته باشند. و با ورزش و انجام برنامه های سرگرم کننده در خانه از افسردگی خود و سایر اعضای خانواده جلوگیری کنند. آرامش، استراحت کافی، مصرف مایعات فراوان، خودنسردی در برابر اتفاقات و ... را جدی بگیرند.
دکتر محمدیان
 

۱۳ آبان ۱۳۹۹ ۲۱:۲۱
روزنامه قدس |
تعداد بازدید : ۸۹۷
کد خبر : ۸,۱۷۴